افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

نامه‌ای عنوانی وزیر صاحب داخله

حدود یک هفته قبل، شماری از افراد مسلح حوالی ساعت ۷ شام وارد دکانی در منطقه افشار سیلو، از مربوطات حوزه پنجم امنیتی پولیس شدند و با لت و کوب دکاندار، تمام کمایی چندروزه او را با خود بردند. دکاندار متضرر به دلایلی از درج شکایت و ثبت قضیه در حوزه پولیس خودداری کرد. ظرف دو ماه گذشته من شخصاً از تکرار چنین مواردی بر چند دکاندار دیگر نیز اطلاع یافتم. در یک مورد، دزدان مسلح تنها کامپیوتر لب تاب یک دکاندار را برده و در موردی دیگر نیز، پول نقد و کارت‌های مصرفی گوشی‌های همراه و دیگر اشیای گران‌بهایی را با خود برده‌اند.

افزایش دزدی و ناامنی در این حوزه، به چند مورد بالا خلاصه نمی‌شود. روزنامه‌ی شما، نیز در گزارشی که دیروز به نشر رساند، از چند باشنده ناحیه پنجم نقل کرده بود. این جا آنان نقل را به صورت نمونه می‌آورم تا از سرقت خانه و منزل نیز آگاهی یابید.

«حدود سه ماه پیش گروهی از مردان مسلح که با یونیفورم پولیس مجهز بودند، درب خانه فردی به نام سیر را می‌زنند و به اعضای خانواده‌ می‌گویند که امر بازرسی منزل‌شان را دارند و باید به آن‌ها اجازه ورود داده شوند. در نخستین گام افراد مسلح به اعضای خانواده سیر می‌گویند که پول نقد و همه جواهرات‌شان را بردارند تا آن‌ها کار بازرسی‌شان را آغاز کنند.

به گفته آقای سیر، زمانی‌که اعضای خانواده‌شان جواهرات و پول نقد را بر می‌دارند، سارقان مسلح بر این آشیای قیمتی یورش می‌برند و موفق می‌شوند که ۷ هزار دالر و مقداری از جواهرات را با خود ببرند.»

جناب وزیر!

شما به صورت حتم خبر کشته‌شدن دو کارمند مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری و مالی را شنیده‌اید. این حادثه در جایی دیگر اتفاق نیفتاده است، مگر در منطقه چهارراه قنبر، از مربوطات حوزه پنجم امنیتی کابل.

من و شماری از اقاربم خود شاهد سرقت چندین عراده موتر در این حوزه بوده‌ایم. باری در اواخر زمستان سال پار بود که مردمان مسلح در فاصله زمانی ۵ روز دو موتر نوع کرولا و فورنر را از این منطقه ربودند.

اوباشی‌گری و بدمعاشرتی نیز در مربوطات این حوزه به اوجش رسیده است. شما به عنوان فرد اول وزارت امور داخله که مسوولیت تأمین امنیت و ایجاد مصونیت اجتماعی را دارید، آیا گاهی به گزارش‌های رسانه‌ها در باره وقوع جرایم در این حوزه اندیشه کرده‌اید؟ آیا گاهی از مسوولان امنیتی این حوزه پرسیده‌اید که در ساحه‌ی تحت مسوولیت‌شان چه می‌گذرد؟ قتل، سرقت خانه، موتر، دکان و راه‌زنی، عنوان‌های جرایم درشتی است که هر از گاهی در این حوزه اتفاق می‌افتد و مردم از پی گیری آن توسط پولیس و دیگر ارگان‌های امنیت خبر نمی‌شوند. تقاضای ما و جمعی از باشندگان این محل از شما این است که به حوزه پولیس تان دستور دهید تا در قسمت برخورد با مجرمین، ره‌زنان و اوباشان حوزه پنجم امنیتی پولیس توجه جدی کنند. نگذارید این محل و منطقه در جرم و جنایت، مقام اول را کسب کند. لطفاً به خواست مردم این منطقه مبنی بر ایجاد نظم و امنیت و جلوگیری از جرم و جنایت اقدام کنید.

با احترام

علی افشاری

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن