افغانستانبرگزیده های سایت

نام جنگ قدرت را جهاد نگذارید!

محمد اشرف‌غنی؛ رییس‌جمهور کشور در بیست و هفتمین سالروز خروج قوای اتحاد جماهیر شوروی پیشین از افغانستان از گروه‌های طالبان و حزب اسلامی حکمتیار خواست که دست از جنگ و خون‌ریزی بکشند و به روند صلح بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری رشد، به نقل از دویچه‌وله، آقای غنی که به مناسبت بیست و هفتمین سالروز خروج نیروهای شوروی از افغانستان سخن می‌گفت، تاکید کرد که آغوش حکومت برای افراد و گروه‌هایی که به روند صلح می‌پیوندند، باز است.

رییس‌جمهور غنی هم‌چنین افزوده که نقشه راه صلح آماده شده و حالا زمان آن رسیده است که مخالفان مسلح حکومت دست از جنگ و برخوردهای مسلحانه بکشند: «با استفاده از این فرصت به تمام گروه‌های طالبان، حزب اسلامی به رهبری حکمتیار صاحب و سایر مخالفان صدا می‌کنم که بیایید و با کاروان صلح یکجا شوید.»

به گفته رییس‌جمهور، در صورتی که هدف طالبان و سایر گروه‌های مخالف مسلح دولت مشارکت سیاسی است، قانون اساسی راه مشارکت سیاسی را برای هیچ کسی مسدود نکرده است. رییس‌جمهور افزوده که صلح به نفع کسانی نیز است که «هنوز در سنگر بغاوت» به سر می‌برند.

به تصریح رییس‌جمهور غنی، جنگ برای قدرت زیر نام دین نباید ادامه یابد: «این مغالطه دیگر اعتبار ندارد که کسی جنگ قدرت را جهاد برای دین بنامد. تحقق اهداف دین و مقاصد علیای شریعت اسلامی همه از راه‌های صلح‌آمیز ممکن است.»

رییس‌جمهور در سخنانش تاکید کرده که نتیجه جنگ چیزی جز ویرانی بیشتر نیست: «عواقب وخیم جنگ تنها دامنگیر مردم نمی‌شود، بل خود این گروه‌ها را نیز وادار می‌کند که هر روز به دروازه ارباب تازه‌یی بکوبند و حمایت آن را التماس کنند.»

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن