افغانستانبرگزیده های سایت

نباید اشتباهات دوران سردار محمد داوود تکرار شود

احمد ضیا مسعود، نمایندۀ ارشد رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب می‌گوید حکومت اشتباهاتی را که در زمان سردار محمد داوود، نخستین رییس جمهور افغانستان صورت گرفت نباید تکرار کند.

به گزارش خبرگزاری رشد، نمایندۀ ارشد رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب در مراسم یادبود از انجینیر حبیب‌الرحمان یکی از نخستین چهره‌های کلیدی حزب جمعیت اسلامی صحبت می‌کرد، به این سخن تاکید نمود.

او با اشاره به کوتای کمونیستی گفت که امروز ما می‌بینیم که در زمان داوودخان یک تعداد گروه‌های افراطی توانستند اطراف داوودخان را بگیرند و زمینه را به گرفتن قدرت مساعد ساختند که نباید این اشتباهات در افغانستان تکرار شود.

آقای مسعود چنین بیان کرد که به هیچ‌گونه باید اجازه داده نشود که باز هم کشور را به سمت بی‌ثباتی ببرند یا در صدد این باشند که قدرت سیاسی را منحصر به خود یا متمرکز بسازند.

به گفتۀ مسعود این به نفع کشور نیست و هر کار و عمل حکومت باید مبتنی بر منافع ملی باشد نه منافع یک گروه کوچک سیاسی.

هرچند احمد ضیا مسعود از فرد یا گروه مشخصی نام نبرد اما اخیرا حزب اسلامی گلبدالدین حکمت‌یار در چندماه گفت‌گوهایی را انجام داده و قرار است به روند صلح بپیوندد.

گفته می‌شود حکمت‌یار که از ۲۵ گزینۀ پیش‌نهادی‌اش تنها سه گزینۀ آن باقی مانده، در هفتۀ جاری به کابل خواهد آمد تا با مقام‌‎های حکومت گفت‌گو نماید.

حزب اسلامی حکمت‌یار از جمله طرف‌های دخیل در قضیۀ جنگ افغانستان به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر هم فعالیت‌هایی علیه نیروهای خارجی در افغانستان داشت و شورای امنیت سازمان ملل و ایالات متحدۀ امریکا نیز حکمت‌یار و شماری از افراد دیگر حزب اسلامی را در فهرست سیاه شامل کردند که یکی از خواست‌های حزب اسلامی بیرون‌شدن نام‌شان از فهرست سیاه گفته شده‌است.

احمد ضیا مسعود تاکید کرد که حزب جمعیت اسلامی باید آماده‌گی‌های لازم را به خاطر تحولات سیاسی جدید داشته باشد.

نمایندۀ ارشد رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب یادآور گردید که این روزها جمعیت اسلامی آن‌طوری که باید در تمام پالیسی‌های حکومت وحدت ملی شریک ساخته شود، به آن شکل وجود ندارد و این خود نوعی بی‌اعتمادی ملی به بار می‌آورد.

به باور مسعود رهبری دولت اعضای حزب جمعیت و رهبر کنونی این حزب صلاح‌الدین ربانی را در پالیسی‌های بزرگ ملی در مشوره‌ها شریک نمی‌سازند که در این صورت نتیجۀ بی‌اعتمادی بی‌ثباتی را هم به بار خواهد آورد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن