اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

نباید برای گفتگوهای صلح پیش‌شرط گذاشته شود/ بن بست همچنان باقیست

 

 

نشست چهار جانبه گفتگوهای صلح افغانستان امروز در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برگزار شد.

به گزارش رشد، سرتاج عزیز، مشاور امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان گفته است، نباید برای گفتگوهای صلح با طالبان پیش‌شرط گذاشته شود.

پاکستانی‌ها امیدوار اند که گفتگوهای چهارجانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین منجر به کشانیدن طالبان به پای میز مذاکره و پایان خشونت‌ها در افغانستان شود.

از سویی هم، حکومت افغانستان انتظار دارد که با مشخص شدن نقشه راه، گفتگوهای رو در رو با طالبان آغاز شود.

نماینده گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در اسلام آباد در باره ترسیم یک نقشه راه به هدف گفتگوهای صلح با طالبان بحث کردند.

سرتاج عزیز گفته است، تلاش می‌شود تا طالبان به پای میز مذاکره کشانیده شوند.

او گفته است: “هدف ابتدایی روند گفتگوهای صلح، ایجاد وضعیت و شرایطی است که گروه طالبان را به میز مذاکره بکشاند و موجب شود تا این گروه دست از خشونت برداشته و به روند صلح در افغانستان بپیوند. در گام بعدی، نتیجه روند گفتگوهای صلح منجر به هموار شدن مسیری گردد که موجب پیوستن مستقیم گروه‌های طالبان در روند گفتگوهای صلح شود.”

هر چند در نشست کشورهای قلب آسیا توافق شده است در صورتی که گروه‌های هراس‌افگن دست از خشونت برندارند برضد شان از زور کار گرفته خواهد شد؛ اما مشاور امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان اقدامات نظامی در برابراین گروه‌ها را کار ساز نمی‌داند.

“متوسل شدن به گزینه و اقدامات نظامی، راه حلی برای پایان بخشی جنگ و در گیری نخواهد بود و این گزینه علیه هیچ گروهی اعمال نخواهد شد، ما تلاش داریم که از طریق این میز مشورتی، گروه های طالبان را پای میز مذاکره بکشانیم، که این امر نقش کلیدی برای کشانیدن گروه طالبان به میز مذاکره بازی خواهد کرد. بنا ترسیم نقشه راه برای اقدامات بعدی ما بسیار مهم است و موجب خواهد شد تا ما بتوانیم مراحل بعدی گفتگو های مان را به درستی مشخص سازیم.”

حکومت افغانستان انتظار دارد، پس از دومین نشست چهارجانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین که در کابل برگزار خواهد شد، زمینه برای گفتگوهای رو در رو با طالبان فراهم شود.

امریکایی ها و چینایی ها آماده اند که با گروه های درگیر در افغانستان در کار برقراری صلح و ثبات همکاری کنند.

دراین نشست،حکمت خلیل کرزی به نمایندگی ازافغانستان، اعزازاحمد چوهدری وزیرخارجه پاکستان، ریچارد اسلو نماینده ویژه امریکا برای افغانستان وپاکستان، آنتونی راک، نماینده ارشد دفاعی امریکا درپاکستان ودینگ شی جون نماینده چین در امور افغانستان، دراین نشست اشتراک داشته اند.

بارها گفتگوهای صلح به علت صادق نبودن پاکستان بی نتیجه بوده است، اکنون حکومت وحدت ملی که نرمش بیشتر نسبت به حکومت قبلی در برابر پاکستان نشان داده است، در برابر وعده های پاکستان در کار گفتگوهای صلح با طالبان محتاطانه گام بر می دارد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن