افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

نتایج ابتدایی انتخابات امروز اعلام نمی شود

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید هنوز در مورد اعلام نتایج ابتدایی و یا نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری فیصله‌ای نهایی صورت نگرفته و نتایج امروز اعلام نمی‌شود.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که هنوز فیصله نهایی در مورد اعلام نتایج ابتدایی و یا قسمی انتخابات ریاست جمهوری از سوی رهبری کمیسیون صادر نشده است.

آقای ابراهیمی افزود، تا زمانی که فیصله نهایی در این مورد صادر نشود، نتیجه ابتدایی و یا قسمی انتخابات اعلام نمی‌شود.

براساس اعلامیه‌ای تلویزیون ملی به نقل از کمیسیون انتخابات، قرار بود، امروز پنج‌شنبه ۲۱ قوس نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان را اعلام کند. این رسانه دولتی از مردم خواسته بود بیننده تلویزیون ملی باشند.

پیش از این عبدالله عبدالله رهبر دسته انتخاباتی«ثبات‌وهم‌گرایی» رحمت الله نبیل رهبر دسته انتخاباتی «امنیت و عدالت» و نیز شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری هشدار داده بودند که نتیجه ابتدایی انتخابات را به دلیل بازشماری نشدن آرای ۷ ولایت شمالی و نیز نادیده گرفتن خواست‌های قانونی این دسته‌های انتخاباتی از سوی کمیسیون، نمی‌پذیرند.

با این همه یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید مسوول وضعیت کنونی کمیسیون مستقل انتخابات است. آقای رشید که امروز در یک نشست خبری صحبت می‌کرد گفت، کمیسیون انتخابات نتوانست در جریان پروسه انتخابات استقلالیت خود را حفظ کند و لوایح و طرزالعمل‌های خود را با قاطعیت تطبیق نماید.

وی افزود، کمیسیون در مدیریت روند انتخابات ناکام بوده است و مسوول اصلی بحران انتخاباتی می‌باشد.

او تصریح کرد: « یک راه بیرون رفت از بحران کنونی، نشست مشورتی بود که از سوی کمیسیون مدیریت نشد و به نشست معلوماتی مبدل شد.»

آقای رشید از کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز خواست، سکوت و نظاره‌گری را بشکند و با استفاده از صلاحیت‌های قانونی خود برای حل بحران انتخاباتی آستین بالا بزند.

این در حالی است که پیش از این کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته بود آمادگی‌های لازم را برای ثبت و اعتراض دسته‌های انتخاباتی  در مورد نتایج ابتدایی انتخابات، دارد و منتظر اعلام نتایج از سوی کمیسیون انتخابات است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن