اقتصادیبرگزیده های سایت

نتیجه مثبت کمپاین ترویج پول افغانی در ۳ ولایت

کمپاین ترویج پول رایج افغانی در داد و ستد به جای روپیۀ پاکستانی در برخی از ولایات سرحدی افغانستان، نتیجه مثبت داده است.

به تازگی مقام‌ها در ولایات ننگرهار، خوست و لغمان کمپاینی را در برابر استفادۀ روپیۀ پاکستانی آغاز کرده اند.

آن‌ها می‌گویند، مردم در بارۀ استفادۀ افغانی به جای روپیۀ پاکستانی در داد و ستد روزمره، پاسخ مثبت داده اند.

اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان از تلاش‌های مقام‌های افغان در ولایات شرقی و جنوب شرقی در ارتباط به ترویج پول افغانی به جای روپیۀ پاکستانی، استقبال کرد.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت، از این اقدام استقبال می‌کنند.

آقای الکوزی گفت: “این یک پروسه خوب است. چون این روند تازه آغاز شده، امیدواریم که به تدریج عملی شود. بدون استفاد از پول رایج افغانی دیگر چارۀ هم نیست. زیرا، پول رایج ما هویت ملی ماست.”

همزمان آقای الکوزی در مورد تعادل در مبادلۀ روپیۀ پاکستانی به افغانی در هنگام خرید و فروش اجناس ابراز نگرانی کرد.

اما شاه محمود میاخیل والی ننگرهار می‌گوید، آن‌ها متوجه مشکل مبادلۀ افغانی به روپیه پاکستانیهستند و همچنان در مورد تزریق پول افغانی بیشتر در بازار نیز وعده داد.

او که بعد از نشست صرافان گفت، با وجود مشکلات باز هم مردم از این اقدام استقبال کردند:‌ “این پروسه در ننگرهار به شکل خوب پیش می‌رود. تا جایی‌که من با مردم تماس گرفته و از بازار آگاهی دارم، مردم این ولایت در این باره مصمم اند. البته چنین یک اقدام بزرگ که در جای عملی می‌شود، مشکلات تخنیکی خود را هم می‌داشته باشد. بطور مثال پول خورد در بازار نبود.”

خوست ولایتی دیگر در جنوب شرق افغانستان است که در آنجا داد و ستد با روپیه پول رایج پاکستان صورت می‌گرفت.

حلیم فدایی والی خوست به رادیو آزادی گفته است که  به خاطر حمایت مردم، کمپاین برای ترویج افغانی در این ولایت صد در صد موفق است: “به خاطر موجودیت فضای مساعد، حمایت مردم و همچنان ارادۀ قوی مقام‌ها از این پروسه، گفته می‌توانم که مردم خوست فعلاً صد در صد با پول افغانی داد و ستد می‌کنند. این پروسه موفق است.”

آقای فدایی افزود که بانک مرکزی افغانستان از پیش پول کافی افغانی به این ولایت فرستاده ومانند ننگرهار به کمبود افغانی در اینجا روبه‌رو نیستند.

آگاهان به این باور اند، از این‌که کمپاین افغانی به عوض روپیۀ پاکستانی در ننگرهار بالای ولایات مانند لغمان، نورستان و کنر تاثیر گذار است، ترویج افغانی در خوست بالای داد و ستد در ولایاتی نظیر پکتیا و پکتیکا هم تاثیر مستقیم دارد.

هر چند حافظ عبدالقیوم والی نورستان می‌گوید، پیش از این هم تاحدی روی ترویج پول افغانی در این ولایت کار صورت گرفته، اما کمپاین در ننگرهار در معاملات در این ولایت هم تاثیر مثبت داشته است.

عارف نوری سخنگوی والی غزنی گفت، آن‌ها در هفتۀ گذشته ۵۸ دکانی را بستند که به جای افغانی اشیا مورد نیاز مردم را به روپیۀ پاکستانی می‌فروخت.

به گفتۀ آقای نوری هر دکانداری که به روپیه پاکستانی داد و ستد کند، دکانش برای سه روز مسدود می‌شود.

اگر چه، خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان این کمپاین را موفق خواند، اما گفت که تنها این تلاش‌ها کافی نیست.

به گفته آقای الکوزی ترویج پول افغانی باید در ولایات هم‌مرز با ایران هم گسترش یابد. زیرا در آنجا داد و ستد به ریال ایرانی صورت می‌گیرد.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن