افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یکمصاحبه

به نتیجه نرسیدن کمیته مختلط، به معنی رد فرمان است

نشست کمیته مختلط شورای ملی با حضور ۱۰ عضو مجلس نمایندگان و ۱۰ عضو مجلس سنا ظهر دیروز (سه شنبه) برگزار شد و اعضای این کمیته پس از دو ساعت بحث و گفتگو موفق نشدند اختلاف نظر در مورد فرمان تقنینی را رفع کنند و این نشست بی نتیجه باقی ماند.

در همین حال معصومه خاوری عضو مجلس نمایندگان در گفتگو با خبرگزاری رشد می گوید که به نتیجه نرسیدن کمیته مختلط، به معنی رد فرمان است.

گفته می شود درصورتیکه کمیته مختلط به نتیجه مطلوبی دست نیابد، سرنوشت این فرمان تقنینی به آرای دو ثلث اعضای مجلس نمایندگان(صلاحیت های ویژه مجلس است) کشیده خواهد شد.

بانو خاوری ادامه می دهد: “بحث روی فرمان تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی در مجلس جریان دارد و هیئت ادارای می خواهد با دو ثلث اعضا رای گیری نماید، احتمال اینکه از سوی دو ثلث مجلس رد شود، زیاد است”.

این عضو مجلس نمایندگان تصریح کرد: زمانیکه مجلس نمایندگان در تعطیلات باشد، رئیس جمهور به گونه قانونی حق صدور فرمان دارد.

اقبال صافی عضو دیگر این مجلس نیز می گوید که به نتیجه نرسیدن کار کمیته مختلط روی فرمان تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی، به معنی معلوم شدن سرنوشت این فرمان است.

به گفته وی، مجلس نمایندگان در ابتدا هم این فرمان را با اکثریت آرا رد کرد و حالا که به دو ثلث آرا کشیده شده نیز از سوی مجلس رد خواهد شد.

آقای صافی گفت: “ریاست جمهوری دیگر در این رابطه صلاحیت ندارد و افرادی که در کمیسیون های انتخاباتی تعیین شده اند نیز به مدت شش سال کار خواهند کرد. از سوی هم تعدیلاتی که پیشنهاد شده بودند هم  مهم نبود، به همین دلیل از سوی مجلس رد شد”.

سرنوشت فرمان تقنینی رییس ‌جمهور در رابطه به قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی زمانی به فیصله کمیته‌ مختلط گذاشته شد که این فرمان از سوی مجلس نمایندگان رد، اما از سوی مجلس سنا تایید شد.

بر اساس حکم ماده صدم قانون اساسی، در صـورتی که کمیته مختلط نتواند اختلاف ‌نظر را رفع کند، مصوبه رد شـده به ‌حسـاب مـی‌ رود و در این حالت مجلس نمایندگان می‌ تواند در جلسه‌ ی بعــدی آن‌ را با دو ثلث آرای کل اعضا تصویب کند.

همچنان این تصویـب بدون ارایه به‌ مجلس سنا پس از توشیح رییـــس ‌جمـــهور نافذ شمرده می ‌شـود.

این در حالی است که امروز شورای ملی به رخصتی تابستانی رفت.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن