افغانستانبرگزیده های سایتجهان

نزدیکی ما به یک کشور به ضرر کشور دیگری نیست

حکومت افغانستان می‎گوید، سیاست خارجی اینکشور طوری تنظیم نشده‎است که نزدیکی با یک کشور به ضرر کشوری دیگری تمام شود.

افغانستان این سخن را در واکنش به اظهارات اخیر یک مقام ارشد پاکستان بیان می‎دارد که گفت کابل سیاست دلخواه دهلی نو در برابر اسلام آباد را به پیش می‎برد.

افغانستان، ادعای پاکستان را رد کرد که گفته‎است این کشور سیاستی را در قبال پاکستان اتخاذ کرده که هند آن را، در برابر پاکستان به پیش می‎برد و این یک سیاست منفی است.

مقام‎های بلند رتبه پاکستان در این اواخر انتقادهای را در مورد نزدیکی روابط کابل و دهلی نو بعد از آن شدت بخشیده‎اند که رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس قلب آسیا در شهر امرتسر هند، پاکستان را علناً مورد انتقاد قرار داده، گفت:

” ۵۰۰ ملیون دالر کمک این کشور را که برای بازسازی افغانستان تعهد کرده نمی‎پذیرد، بلکه بر اسلاام آباد لازم می‎پندارد که این مقدار پول را در مبارزه علیه تروریزم به کار ببرد. زیرا، مردم در افغانستان و منطقه از تروریزم، رنج می‎برند.”

به سلسله انتقادهای مقامات بلند رتبه پاکستانی رسانه‎های این کشور اظهاراتی معین وزارت خارجه پاکستان اعزاز احمد چودری را برملا ساخته که گفته‎است، نزدیکی هند و افغانستان به ضرر منطقه است.

آقای چودری همچنان افغانستان را متهم کرده که این کشور سیاستی را در قبال پاکستان اختیار کرده که هند آن را در برابر کشورش در پیش گرفته‎است.

ولی وزارت امور خارجه افغانستان این ادعا را رد کرده می‎گوید، افغانستان یک کشور مستقل بوده و سیاست خارجی خود را طوری تنظیم نکرده که نزدیکی با یک کشور به ضرر کشور دیگری باشد.

مستغنی: سیاست خارجی افغانستان هیچ گاهی به این رویکرد نبوده که چگونگی روابط افغانستان با یک کشور در گرو روابط با کشور دیگری باشد.

مستغنی: سیاست خارجی افغانستان هیچ گاهی به این رویکرد نبوده که چگونگی روابط افغانستان با یک کشور در گرو روابط با کشور دیگری باشد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت:

“سیاست خارجی افغانستان هیچ گاهی به این رویکرد نبوده که چگونگی روابط افغانستان با یک کشور در گرو روابط با کشور دیگری باشد و یا نحوه روابط و همکاری‎های افغانستان با یک کشور تاثیری داشته باشد بالای نحوه همکاری با کشور دیگر. افغانستان هیچگاهی اجازه نداده که از قلمرو افغانستان و از چگونگی روابط اش با یک کشوری بر علیه کشور دیگر استفاده صورت گیرد. ”

در مورد این‎که افغانستان در سلسله تلاش‎های برای منزوی ساختن پاکستان در سطح منطقه آیا خود را واقعاً به هند نزدیک ساخته؟ و آیا این سیاست به نفع افغانستان است؟ سوالاتیست که نصر الله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل به آن چنین پاسخ می‎دهد:

“دولت افغانستان حق دارد سیاست خود را هرگونه که می‎خواهد تنظیم کند، به شرط آن که با حقوق روابط بین دول در مخالفت قرار نه داشته باشد و خود می‎داند که منافع اش را چگونه تعیین کند. مقامات پاکستانی نباید به حکومت افغانستان نسخه بدهند که با کدام کشور دوستی و با کدام کشور دشمنی کند و یا سیاست خود را چگونه تنظیم نماید. دولت افغانستان و هند دولت‎های مستقل اند. هر دو کشور منافع مختلف دارند، اما در برخی از عرصه‎ها شاید منافع مشترک داشته باشند، مثلاً تروریزمبرای هردو کشور تهدید شمرده می‎شود.”

اعزاز احمد چودری معین وزارت خارجه پاکستان یکبار دیگر ادعا کرده که اسلام آباد آماده‎است، در تحکیم صلح در افغانستان نقشی را بازی کند.

اعزاز احمد چودری معین وزارت خارجه پاکستان یکبار دیگر ادعا کرده که اسلام آباد آماده‎است، در تحکیم صلح در افغانستان نقشی را بازی کند.

اعزاز احمد چودری معین وزارت خارجه پاکستان یکبار دیگر ادعا کرده که اسلام آباد آماده‎است، در تحکیم صلح در افغانستان نقشی را بازی کند. زیرا با امنیت افغانستان، ثبات و امنیت منطقه تامین می‎شود.

ولی سحنگوی وزارت خارجه افغانستان در باره این ادعای پاکستان شک و تردید ابراز نموده می‎گوید، تجارب گذشته نشان می‎دهد که مقامات پاکستانی صرف مسئله صلح را به زبان بیان می‎کنند، اما در عمل دست به هیچ اقدامی نه زده‎اند.

او افزود:

” موقف جمهوری اسلامی افغانستان در این راستا کاملاً روشن و واضح است که افغانستان از پاکستان انتظار آوردن صلح به این کشور را ندارد. اگر دولت پاکستان عزم و اراده همکاری در تلاش‎های صلح دولت افغانستان می‎داشت، کافی بود که به تعهدات آن کشور در نشست‎های گروه هماهنگی چهار جانبه، عمل می‎کرد. ”

عده از کارشناسان امور به این باور اند که سیاست اخیر که حکومت افغانستان در قبال پاکستان در پیش گرفته تا اندازه توانسته است که پاکستان را به سطح منطقه و جهان به انزوا بکشاند که این امر واکنش‎های تند مقامات پاکستانی را بر انگیخته است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن