اجتماعیبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

نسل جوان ما دیگر آن نسل بیست سال قبل نیست

طالبان به حیث یک گروه دهشت افگن زندگی را بیشتر از نظر ارزش های جامعه قبیلوی مورد ارزیابی قرار میدهند و با پدیده های مدرن زندگی که حاصل جامعه ملی و شهروندی و مبتنی به فرهنگ زندگی شهری باشد، عکس العمل منفی از خود نشان میدهند.

گرچه طالبان این عکس العمل منفی شانرا در برابر فرهنگ زندگی شهری توجیه دینی میکنند اما در هیچ کشور إسلامی چنین ضدیتی در برابر فرهنگ زندگی شهری دیده نمیشود. کشور إمارات، قطر، مصر و سایر کشور های إسلامی از بالاترین فرهنگ زندگی شهری برخوردار اند که حتی در بسیاری از جهات با کشور های اروپایی قابل مقاییسه است.

یکی از علت های دوام جنگ همین عدم تطابق ارزش های جامعه قبیلوی که طالبان به انها معتقد هستند با جامعه نوین أفغانستان است. پدیده های جدیدی که در طول هیجده سال گذشته در جامعه ما شکل گرفته است به خصوص در مورد أزادی های مدنی، أزادی های سیاسی، اقتصاد ازاد با تمام کمبود های که وجود دارد، این ارزش های جدید در تغییر ساختار زندگی اجتماعی مردم ما بسیار مؤثر بوده است.

نسل جوان ما دیگر آن نسل بیست سال قبل کشور ما نیست، نسل جوان ما امید های بزرگی برأی ساختمان اینده کشور شان دارند. نیازمندی های نوی را احساس میکنند. نسل نو ما نسل تابو شکن و سنت شکن هستند. این نسل دیگر نمیخواهند تا در میان تار و پود جامعه سنتی و ساختار های زندگی قبیلوی زندگی کنند، در عِوَض ارزو دارند تاروزنه های جدیدی را در زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باز کنند.

بناء تقابل نسل نو با طالبان کهنه گرا سبب خواهد شد تا امیزش اجتماعی بین این دو قشر اجتماعی صورت نگیرد، رفتن به گذشته ها جامعه ما را در رکود همیشگی قرار خواهد داد، پذیرش ارزش های نو توسط طالبان انها را از دسسترسی به قدرت سیاسی دور نگه میدارد.

انتخابات، مشارکت سیاسی، أزادی مطبوعات، أزادی احزاب سیاسی، أزادی فرد در جامعه همه ابزاری های اند که زمینه را برأی یک گروه اقتدار گرای مذهبی و قومی در رسیدن به قدرت مساعد نمیسازند، به همین خاطر طالبان به خوبی میدانند که در یک رقابت ازاد سیاسی کوچکترین شأنس برأی بردن ندارند و باید مخالفت نشان دهند.

بناء نباید در برابر یک گروه افراطی دهشت افگن عقب نشینی کرد و کشور را باز هم سالیان متمادی در یک عقب گرد تاریخی قرار داد. من اطمئنان دارم که با داشتن یک پالیسی درست سیاسی، اقتصادی و امنیتی مردم أفغانستان موفق خواهند شد تا این به نسبت فعلی امنیتی و سیاسی را بشکنند و رَآه را برأی اینده های روشن بازکنند.

احمدضیا مسعود

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن