تیتر یک

نشست دو روزه سمرقند با محوریت افغانستان آغاز شد

نشست دو روزه کشورهای همسایه افغانستان امروز (پنج‌شنبه) با حضور امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در سمرقند ازبکستان آغاز شد.
وزیران خارجه برخی از کشورها که در حاشیه این نشست دیدار داشتند و نسبت به حضور گروه‌های هراس‌افگن، کشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر، بحران بشری و اقتصادی و افزایش مهاجران افغان در کشورهای دیگر می‌دانند، ابراز نگرانی کرده‌اند.
گفته شده در این دیدارها، وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان تعهد کرده‌اند با افغانستان در بخش‌های تامین امنیت، رفاه و پیش‌رفت همکاری می‌کنند.
امیر خان متقی را هیاتی از طالبان همراهی می کند.
مساله آموزش و کار بانوان نیز از مسایلی بود که وزیران خارجه ایران، چین، روسیه و معاون وزیر خارجه پاکستان در حاشیه چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان، روی آن گفت‌وگو کردند.
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفته است: «چین آماده است تا هماهنگی و همکاری با همسایگان افغانستان و جامعه جهانی را افزایش دهد و به افغانستان کمک کند تا مسیر توسعه پایدار را طی کرده و به امنیت، رفاه و پیش‌رفت پایدار در منطقه دست یابد.»
سید مقدم امین، آگاه مسایل سیاسی، در این باره گفت: «کشورهای همسایه تاثیرگذار اند. در صورتی‌که نتایج نشست‌ها حالت رقابتی و واکنشی نداشته باشد می‌تواند برای حل چالش‌های ملی و بین‌المللی در کشور مفید تمام شود.»
نخستین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در پاکستان، دومین نشست در ایران و سومین نشست در چین درباره اوضاع افغانستان برگزار شد.
اکنون نمایندگان بیش از هشت کشور در چهارمین نشست گرد آمده‌اند و درباره‌ی اوضاع افغانستان برای دو روز گفت‌وگو می‌کنند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن