افغانستانبرگزیده های سایت

در نشست ناتو روی سه موضوع کلیدی در مورد افغانستان بحث می‌شود

افغانستان در صدر اجندای نشست وزیران خارجۀ ناتو در بروکسل پایتخت بلجیم قرار دارد.

این نشست روز پنجشنبه رسماً آغاز می‌شود و روز جمعه پایان می‌یابد.

یک مقام ناتو بدون ذکر نامش به رادیو آزادی گفت که در روز جمعه در مورد سه موضوع کلیدی در بارۀ افغانستان بحث خواهد شد.

این مقام افزود:” مأموریت حمایت قاطع فراتر از سال ۲۰۱۶، حمایت مالی از نیروهای افغان و همکاری درازمدت سیاسی و عملی با افغانستان مورد بحث قرار خواهد گرفت.”

مأموریت قاطع ناتو در بهار سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان آغاز شد که هدفش آموزش، مشوره و همکاری با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان است.

در حال حاضر، شمار نیروهای ناتو و شرکای بین‌المللی آن در چارچوب مأموریت حمایت قاطع به ۱۲۸۱۳ می رسد که از میان ۳۹ کشور لوکزامبورگ تنها یک سرباز و ایالات متحده امریکا ۶۹۵۴ سرباز دارند.

وزیران خارجۀ ناتو با شرکای مأموریت حمایت قاطع و صلاح الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان روز جمعه برابر با بیستم ماه می در مورد ادامۀ حمایت مالی از نیروهای افغان تا ۲۰۲۰ میلادی نیز بحث خواهند کرد.

قرار است جنرال جان نکولسن قوماندان امریکایی مأموریت حمایت قاطع در افغانستان نیز درین نشست اشتراک کند.

ناتو و جامعۀ جهانی در جریان نشست شیکاگو در سال ۲۰۱۲ میلادی وعده کرده بودند که همه ساله بیش از ۵ میلیارد دالر با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان کمک خواهند کرد.

ازین مقدار پول، ایالات متحده امریکا ۳.۵ میلیارد دالر، جامعه جهانی در کل حدود یک میلیارد دالر و حکومت افغانستان سالانه ۵۰۰ میلیون دالر آن را متعهد شده بودند.

نزدیک به دو ماه بعد ازین نشست، اجلاس سران ناتو قرار است در وارسا پایتخت پولند برگزار شود که در آن اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز اشتراک خواهد کرد.

هدف اصلی ناتو در افغانستان کمک به برقراری امنیت سراسری است تا اطمینان حاصل شود که این کشور دوباره به پناه گاه امن برای تروریستان مبدل نخواهد شد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن