افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

نصاب تعلیم و تربیه افغانستان خشونت و جنگ را ترویج می کند

مسوولین یک نهاد مدافع تعلیم و تربیه موسوم به “جنبش پشتیبانی از تعلیم و تربیه باکیفیت در افغانستان” امروز طی نشست خبری در کابل می‌گویند که نصاب تعلیم و تربیه فعلی کشور خشونت‌زا است.
به گزارش خبرگزاری رشد؛ نعیم نظری فعال جامعه مدنی گفت: نصاب فعلی وزارت معارف خشونت‌زا است و کج‌اندیشی، جنگ و خشونت را در کشور ترویج می‌کند.
نظری تصریح کرد: «ما از آشتی چند حروف یک کلمه می سازیم و این آشتی حروف در مکاتب به جنگ تعبیر شده و استاد به شاگردان می گوید: شاگردان عزیز حروف “الف” را با “ی” جنگ دهید تا یک کلمه درست شود».
نظری گفت: استعمال واژه‌ی جنگ در نفس خود خشونت زا بوده و سخت بالای اطفال تاثیر ناگوار دارد.
به گفته نظری، تا زمانیکه نصاب تعلیمی معارف کشور تغییر نکند، نظام حکومت داری هم اصلاح نخواهد شد.
شکریه جلال‌زی عضو جنبش پشتیبانی از تعلیم و تربیه با کیفیت در افغانستان نیز گفت: مشکل بزرگ در نظام معارف کشور تیوری‌گرایی است که این تیوری گرایی هم مشکلات زیاد دارد.
بانو جلال‌زی افزود: نصاب فعلی وزارت معارف نمی‌تواند نسل جدید را با تکنالوژی خوب آشنا سازد، بلکه این نصاب نسل جدید را با جنگ و خشونت بیشتر آشنا می کند.
وی افزود: تیوری های مثل شاگردان عزیز “ع” را با “ک” جنگ دهید ترویج کننده جنگ و خشونت است که باید به جای جنگ حروف، کلمه آشتی حروف استعمال شود تا نسل آینده، یک نسل صلح دوست به بار آیند.
خانم شکریه جلال‌زی علاوه کرد: یکی دیگر از مشکلات معارف کشور تعدد مضامین برای شاگردان در ۱۲ سال می‌باشد که باعث عقب افتادگی یک شاگرد می گردد.
او می گوید: یک شاگرد که قرار باشد انجینر شود چرا در ۱۲ سال ادبیات و بیولوژی را یاد بگیرد.
خانم جلال زی از سران حکومت خواست که سیستمی را ایجاد کند تا یک طفل دو سال یا سه سال آمادگی مکتب رفتن را بیاموزد.
یحیی عباسی عضو دیگر این نهاد با قرائت اعلامیه ای گفت: نا امنی در تعدادی از ولایات و روستاها باعث شده تا ۱۰۱۷ باب مکتب در سراسر کشور مسدود گردد.
وی محروم بودن تعدادی زیادی از کودکان واجد شرایط مکتب، پائین بودن کیفیت آموزش، کمبود معلمین مسلکی زن، نداشتن تعمیر مکتب و عدم دست‌رسی شاگردان به کمپیوتر و کتابخانه را از مشکلات عمده فراروی شاگردان مشغول آموختن علم عنوان کرد.
عباسی از دولت خواست که با همکاری شرکای انکشافی خویش یک برنامه خاص را برای فراهم نمودن تعلیم به کودکان جامانده در مناطق دوردست ایجاد کند.
ایجاد هماهنگی میان وزارت و ریاست های دخیل در سکتور معارف، ایجاد صنوف محلی و آموزش تسریعی و استخدام معلمان مسلکی از شهر با امتیاز بلند برای روستایی‌ها، از خواست های دیگر این نهاد از دولت می باشد.
افزایش ۵ درصدی کارمندان سکتور معارف، افزایش معاشات منطقوی و تشویقی برای معلمان، فراهم نمودن حد اقل ۵۹ میلیون جلد کتاب درسال و فعال سازی شورای مکاتب از دیگر خواست‌های جنبش حمایت از تعلیم و تربیه با کیفیت در افغانستان از دولت است.
یحیی عباسی از جامعه بین المللی نیز خواست که از مجموع کمک‌های وعده شده حد اقل ۲۰ درصد آن را به سکتور معارف کشور اختصاص دهد.
محمد رقیب فیاض/ کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن