افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

نصیراحمد فایق: حساب‌های بانکی مقامات پیشین که در اختلاس دست داشتند، مسدود شوند

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل در نشست شورای امنیت، از کشورهای جهان خواسته تا دارایی های مقام های حکومت پیشین که در اختلاس دست داشتند را مصادره کنند و حساب های بانکی شان را نیز مسدود نمایند.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل، در نشست روز گذشته (چهارشنبه) شورای امنیت، از اعضای شرکت‌کننده خواست تا دارایی‌های مقام‌های حکومت پیشین را که در اختلاس کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان دست داشته‌اند، مصادره کرده و حساب‌های بانکی‌شان را مسدود کند.

این اظهارات فایق در حالی مطرح می شود که پیش از این گزارش شده بود که مقامات ارشد حکومت پیشین، میلیون ها دالر را اختلاش کردند.

رئیس‌جمهور سابق افغانستان روز ۱۵ اگست، چند ساعت پیش از ورود طالبان به کابل، از کشور گریخت. یک سخنگوی سفارت روسیه در کابل در آن زمان گفته بود که غنی با چهار موتر پر از پول فرار کرده است.

او بعداً دریک پیامی ویدیویی از امارات متحده عربی گفت که اتهام اختلاس ده‌ها میلیون دالر به هدف تخریب شخصیت او مطرح شده و وی آماده است تا یک هیئت سازمان ملل متحد در این مورد تحقیق کند.

از سویی دیگر در روزهای گذشته ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان می دهد خوشحال سادات،‌ معین امنیتی پیشین وزارت داخله افغانستان و از چهره‌های نزدیک به اشرف غنی، در یکی از گران‌ترین کلب‌های شبانه در محله اعیان‌نشین میفر لندن دیده شده است.

کلب انابل (Anabel’s Club) یکی از گران‌ترین و مجلل‌ترین باشگاه‌های شبانه مرکز لندن است که چهره‌های سرشناس دنیای مُد،‌ موسیقی و سینما از آن استفاده می‌کنند.

سادات را در این شب‌نشینی اشرافی،‌ چند تاجر و سرمایه‌دار دیگر افغانستانی، از جمله منصور مجید همراهی می‌کردند. آقای مجید پیشتر در صفحه فیسبوک خود،‌ از ورود جنرال سادات به دنیای تجارت خبر داده بود. معلوم نیست معین امنیتی پیشین وزارت داخله در حکومت اشرف غنی،‌ چه مقدار سرمایه وارد دنیای تجارت کرده و این پول را ازکجا آورده است.

دو چهره دیگر که در ویدیوهای منتشر شده، دور میز خوشحال سادات دیده می‌شوند، پامیر پتنگ و خواهرش دیوه پتنگ هستند. دیوه پتنگ، از افغانستانی های مقیم لندن هم که در حکومت پیشین از حامیان سرسخت اشرف غنی بود و با تلویزیون ملی افغانستان همکاری می‌کرد.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن