افغانستانبرگزیده های سایت

نظامیان پاکستانی می‌خواستند در خاک افغانستان عملیات کنند

فرماندۀ پولیس مرزی در شرق کشور می‌گوید که نظامیان پاکستانی تا دو روز پیش برای راه اندازی عملیاتی با تانک‌های شان در امتداد خط دیورند جابه‌جا شده بودند و این نظامیان می‌کوشند که تا در این سوی خط دیورند عملیاتی را به راه بی‌اندازند، اما نیروهای دولتی هیچ‌گاهی چنین اجازه را به آنان نخواهد داد.

محمد ایوب حسین‏خیل، فرمانده پولیس مرزی در شرق کشور، گفت: «در بخش‌هایی از نقاط صفری در لال‎پور و تورخم جا به جا شده بودند، اما دو روز پیش دوباره آنجاها را ترک کردند.»

از سویی هم، باشنده‌گان ۹ روستای ولسوالی لال‌پور ننگرهار به شریف امیری خبرنگار طلوع‌نیوز گفته‎اند که در نتیجۀ فرود آمدن موشک‌های نظامیان پاکستانی خانه‌های شان ویران شده‎‏اند و اکنون در بی‌خانمانی به سر می‌برند.

شان حاجی، باشندۀ ولسوالی لال‎پور، گفت: «کسی در خانه زخمی شده است و کسی هم در راه فرار زخمی شدند.»

برخورد یک موشک دیگر سلامت، لقمانِ ۷۰ ساله را نیز گرفته است. پارچه‎هایی از موشک به یک پا و زنخ‎اش را صدمه زده است.

وی گفت: «در خانه بودم و رفتم که به گاوها کاه بی‌اندازم که یک راکت آمد و پایم و زنخ‎ام را زخمی ساخت.»

آمارهای نخستین نشان می‌‎دهند که در ۹ روستای لال‎پور کم از کم ۴۰۰ خانواده آواره شده‎اند.

میراجان، مرد ۸۰ ساله، گفت که تمام دار و ندارش در شعله‌های آتش موشک‌های نظامیان پاکستانی از بین رفتند و از حضور نظامیان پاکستانی در نزدیکی‌های روستای‎شان هراسان است.

وی اضافه کرد: «در سه روز به سر ما باران راکت بود، تمام خانه‌ها در قریۀ ما ویران شدند. خانۀ ما هم ویران شد.»

محمد اکرم، یکی از کودکانی که تا یک هفته پیش برای داشتن آیندۀ بهتر در زیر سقف مکتب‌های شان مصروف فراگیری آموزش بود، گفت که مکتب آنان هم به دور از آسیب موشک‌های نظامیان پاکستانی نمانده است.

وی می‎افزاید: «در مکتب ما راکت خورد و حالا دیگر از رفتن به مکتب هم باز ماندیم.»

در همین حال، عبدالغفار، یک سرباز پولیس در لال‎پور گفت: «از آن طرف کوه‌ها راکت می‌آید. ما در این جا آماده هستیم و از کسی کم هم نیستیم.»

این در حالی‎ست که با هر بار اوج گرفتن تنش‌ها میان کابل- اسلام آباد، بخش‌های مرزی در شرق کشور گواه چنین اوضاعی می‌شود و این بار لال‎پوری‌های ننگرهار بار اصلی آسیب‌ها را بر سینه کشیده‎اند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن