اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

نظام سیاسی افغانستان با خطر جدی سقوط مواجه است/ اقدام کنید ورنه مردم خود اقدام می کند

 

 

عبدالرب رسول سیاف که امروز در مراسم گرامی‌داشت از بیست ‌و هفتمین سالروز خروج اتحاد شوروی پیشین از افغانستان سخن می‌گفت در رابطه با خطر سقوط نظام و پارچه شدن افغانستان به حکومت هشدار داد.

این رهبر پیشین جهادی در ادامه افزود که حکومت برای جلوگیری از سقوط نظام در کشور باید بی‌درنگ زمینۀ مشارکت مجاهدان را برای دفاع از کشور فراهم سازد.

به گزارش خبرگزاری رشد، آقای سیاف می‌افزاید که اگر حکومت وحدت ملی به مجاهدان اجازه ندهد تا از کشور دفاع کنند آنان خود به این کار آغاز خواهند کرد و این کار پیامدهای خوبی نخواهد داشت.

عبدالرب رسول سیاف فرمانده پیشین جهادی اظهارداشت: “وضعیت امنیتی روز به روز رو به خراب شدن است؛ وضعیت امنیت رو به ضعف؛ ناتوانی و خراب شدن است. این نظام باید گپ ما را قبول کند از تأمین امنیت عاجز مانده است و زورشان نکشید که دشمن را به عقب بزنند یا سرجایش بنشانند و علت این است که اینها فهمیده یا نفهمیده دست و پای شیران(مجاهدان) را بسته کردند.”

وی ادامه داد: “این‌ها (حکومت) نمی‌توانند؛ اگر ملت را اجازه ندهند که از حاکمیت ملی و ملک‌شان دفاع کنند، فردا هر گپی که شود، مسئولیت‌اش با کسانی است که دست و پای مردم را بستند و آنها که پاسپورت‌هایشان در جیب شان است بعد از اینجا می‌روند و باز هم این ملت مظلوم در آتش و دود متجاوزان خواهند سوخت.”

آقای سیاف می‌گوید که این حکومت به زور بر ملت حکمرانی می‌کند و پیش از آنکه مردم خود برای دفاع از کشور برخیزند؛ حکومت باید زمینه شرکت آنان را برای دفاع از کشور در داخل نظام فراهم سازد.

عبدالرب رسول سیاف خاطرنشان کرد: “اگر به ملت اجازه ندهند که در برابر دشمن صف ببندند مردم برای دفاع از خاک مجبور می شوند که برخیزند و در نتیجه بی‌نظمی‌ها خواهد شد که ما طرفدار آن نیستیم.”

آقای سیاف روند گفت‌وگوهای صلح را نیز به باد انتقاد گرفت و تأکید کرد که نگران آن است که اینگونه گفت‌وگوها که طرف گفت‌وگو شونده روشن نیست، توطئه باشد و راه را برای تقسیم جغرافیایی افغانستان مهیا بسازد. پیشنهاد ما به حکومت این است که هرچه عاجل زمینه را برای مشارکت ملت برای دفاع از کشور فراهم سازند.

این فرمانده پیشین جهادی ادامه داد: “هر کسی که به این مذاکره می‌رود باید فرزند اصیل این خاک باشد. ما از هر تلاش صلح حمایت میکنیم‌. اما به شرطی که در این برنامه ها کدام اسمی به نام قوم؛ زبان و سمت کسی را دخیل نسازد. به طالبان نیز می‌گویم که متوجه باشند که در دام طرحی گیر نیاید که در آینده راه برای تقسیم افغانستان باشد، وحدت جغرافیایی سیاسی افغانستان بسیار مهم است”.

آقای سیاف برگذای انتخابات شورای ملی و شوراهای ولسوالی‌ها را در ماه میزان ناممکن میداند.

در ادامه‌ی این مراسم شماری از اعضای دیگر شورای حراست و ثبات افغانستان نیز از حضور طالبان و داعشیان در بخش‌های از کشور ابراز نگرانی می‌کنند و این وضعیت را برخاسته از یک توطئه و پرسش برانگیز می‌دانند.

ارتش شوروی پیشین که در ششم جدی سال ۱۳۵۸ شمسی به افغانستان آمده بود و در برابر نیروهای مجاهدان در کنار نیروهای دولت آن وقت می جنگید، سرانجام در ۲۶ ماه دلو سال ‪۱۳۶۷هجری افغانستان را ترک کردند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن