افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

نظریه جالب خبرنگار و نویسنده امریکایی در مورد حکومت مشروع افغانستان و صلح

پیتربرگن، خبرنگار و نویسندۀ امریکایی می‌گوید که حکومت افغانستان باید شامل روند صلح شود، نه آنکه تنها از پیشرفت‌های صلح به مقام‌های افغان خبر داده شود.

تا کنون حکومت افغانستان به گونۀ رسمی شامل روند مذاکرات با طالبان نیست و مقام‌های امریکایی از پیشرفت‌های مذاکرات شان با طالبان به مقام‌های افغان معلومات می‌دهند.

در تازه ترین مورد، مایک پمپیو وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در تماس‌های جداگانۀ تلیفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور عبدالله عبدالله رییس اجراییۀ افغانستان از “پیشرفت عمده” در مذاکرات امریکا-طالبان خبر داده است.

اما به گفتۀ اقای برگن، پیشرفت عمده “شمولیت و سهیم ساختن حکومت مشروع افغانستان در گفتگوهای صلح است”.

آقای برگن با اشاره به ابراز خوشبینی رییس جمهور غنی از معلوماتی که آقای پمپیو به وی داده است، گفت: “معلوم می‌شود که حکومت افغانستان در حقیقت در باره روند صلح شک داشت چون از این پروسه در حاشیه نگهداشته شده بود…امیدوارم که این بار حکومت افغانستان به طور واقعی شامل روند صلح شود که این یک پیشرفت واقعی خواهد بود”.

مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان بر چهار موضوع اساسی؛ خروج قوای امریکایی از افغانستان، تضمین‌های ضد دهشت افگنی از سوی طالبان، مذاکرات بین الافغانی و آتش‌بس پایدار و سراسری متمرکز است.

گفته می‌شود که نمایندگان امریکا و طالبان به امضای توافق نزدیک شده اند و به گزارش رسانه‌های امریکایی، دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا نیز به گونۀ مشروط تایید کرده است که اگر طالبان به وعده‌های شان مبنی بر کاهش خشونت عمل کنند، توافق صلح با آن گروه امضا شود.

اما آقای برگن از پیامد خروج قوای امریکایی از افغانستان که رکن اساسی توافق امریکا با طالبان است، هشدار داده می گوید که در این صورت نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تحت فشار زیاد قرارخواهند گرفت.

یک روز پیش از این نیز شماری از مقام‌های پیشین حکومت امریکا در جلسۀ استماعیه در کمیتۀ خدمات قوای مسلح سنای امریکا از پیامدهای ناگوار خروج زودهنگام و شتابزدۀ نظامیان امریکایی از افغانستان هشدار داده گفتند که چنین اقدامی ممکن افغانستان را به سوی فاجعه و جنگ داخلی دیگر بکشاند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن