افغانستانبرگزیده های سایت

نعمت‌الله غفاری معاون دوم مجلس نمایندگان شد

نعمت الله غفاری نماینده‌ی ولایت هلمند در مجلس،‌ امروز با کسب اکثریت آرا کرسی معاونیت دوم ولسی جرگه را ازآن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ سرانجام اعضای مجلس نمایندگان، امروز در دور پنجم رای‌گیری برای تعین معاونیت دوم این مجلس، توانستند معاون دوم خود را انتخاب کنند.

نعمت‌الله غفاری نماینده مردم هلمند در ولسی جرگه، امروز توانست در رای‌گیری علنی با اکثریت قاطع آرا کرسی معاونیت دوم را احراز کند.

نذیر احمدزی دیگر کاندید پست معاونیت دوم امروز از رقابت اش با نعمت الله غفاری گذشت و بدون انتخابات امتیازات معاونیت دوم را به نعمت الله غفاری واگذار کرد که این حرکت وی با استقبال گرم نمایندگان روبرو شد.

آقای احمدزی هدف از این کارش را تحکیم وحدت ملی، پایان بخشیدن به روند طولانی انتخاب هیات اداری و شایستگی آقای غفاری عنوان کرد.

هر چند انصراف آقای احمدزی تاثیری در روند رای‌گیری نداشته و بر اساس اصول وظایف داخلی این مجلس، بعد از بی‌نتیجه ماندن دور چهارم برای انتخاب پست معاونت، فردی که بیشترین آرا را داشت به صورت علنی برای وی رای‌گیری صورت می‌گرفت و بر همین منوال، آقای غفاری موفق شد تا در این رای‌گیری رای مثبت اکثریت قاطع را بدست آورد.

اما رای گیری امروز مجلس نمایندگان،‌ جنجال های دیگری نیز به همراه داشت.

برخی از نمایندگان زن خواهان حضور یک زن در میان هیات اداری مجلس بودند که این مساله جنجالی کوتاهی را به میان آورد.

فاطمه عزیز عضو مجلس نمایندگان یکی از کسانی بود که این خواسته را مطرح ساخته بود و ابراز داشت: عدالت چنین است که یک زن باید میان هیات اداری وجود داشته باشد و این را حق زنان می دانست.

وی آقای غفاری را نیز شخصی شایسته و با لیاقت عنوان داشته و از توانایی‌های وی سخن می گفت، اما در عین حال خواستار حضور زن در میان اعضای هیات اداری بود.

زنان معترض اما شمارشان اندک بود و اکثر آنان به این باور بودند که باید بر اساس اصول وظایف داخلی عمل شود.

عبدالستار درزآبی عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز طی سخنانی خطاب به بانوان معترض گفت: “وحدت ملی را از نذیر احمدزی یاد بگیرید،‌ ببینید که به خاطر منفعت شورای ملی به نفع آقای غفاری کنار رفت و پایه های وحدت را در داخل شورا مستحکم کرد”.

اما جنجال وجود تقلب در رای‌گیری معاونیت اول روز گذشته مجلس نیز، حل نگردید و به روز بعد موکول شد.

قابل یادآوری است که روز گذشته لالی حمیدزی نماینده ولایت قندهار در مجلس که در پست معاونت اول خود را کاندید کرده بود، بعد از عدم موفقیت در این امر، ادعا نموده بود که در شمارش آرای او از سوی عرفان‌الله عرفان منشی مجلس تقلب صورت گرفته و یک رای او به حساب نیامده است.

اما این ادعای آقای حمیدزی از سوی عرفان رد شده و امروز خواهان اعاده حیثت شده بود.

در اخیر نیز مجلس نمایندگان اعلامیه‌ای در مورد بزرگداشت از شهدای ۲۴ حوت سال ۱۳۵۷ ولایت هرات صادر کردند و در آن ضمن دعا به روح این شهدا، از دولت خواست تا از این روزها به نیکویی یاد گردد.

گفتنی است که انتخابات مجلس نمایندگان،‌ سرانجام پس از یک هفته با انتخاب معاون دوم مجلس به پایان رسید و قرار است بعد از این نمایندگان به کارهای اصلی شان در مجلس اقدام کنند.

محمد عرشیا گوهری/کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن