افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

نقش هند و پاکستان در برقراری صلح در افغانستان

دهلی طرفدار روی کار آمدن دولتی منتخب و پاکستان در شیطنت ایجاد خلأ قدرت در افغانستان هستند!

همان طور که به دفعات توسط کارشناسان مسائل سیاسی بیان شده صلح افغانستان مانند جنگ در این کشور علاوه بر عوامل داخلی به یک سری از فاکتورهای خارجی نیز وابسته است؛ به عبارتی افغانستان از دیر باز  به بازی بزرگ مشهور بوده، ابر قدرت ها برای تسویه حساب های شخصی خود این میدان را برگزیده اند و در این میان این ملت مظلوم افغانستان بوده که همیشه قربانی داده است.

براساس گفته های همیشگی سران حکومت و سیاسیون کشور، صلح افغانستان نیازمند یک اجماع داخلی، منطقه ای و جهانی به معنای واقعی می باشد. تحلیل این اظهارات در ابتدای امر نشان می داد که رسیدن به این نقطه کمی خیال پردازانه می باشد اما اینک که تلاش های منطقه ای و جهانی برای برقراری صلح در افغانستان از کانال گفت و گو با طالبان شدت و قوت گرفته، افکار عمومی جهان و افغان ها کم کم دارند به رسیدن به این نقطه که همانا صلح است امیدوار می شوند.

پروسه صلح افغانستان در روزهای گذشته رویدادهای خوشی را تجربه نمود؛

دور هفتم مذاکرات مستقیم امریکا با نمایندگان طالبان در دوحه قطر برگزار شد. گفته می شود دو طرف در این دور از مذاکرات مستقیم روی برخی موضوعات اساسی از جمله جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان به توافق رسیده اند.

دومین رویداد امیدوار کننده در مورد صلح افغانستان برگزاری نشست بین الافغانی دوحه به میزبانی کشورهای آلمان و قطر بود که در قطع نامه مشترک پایانی روی کاهش خشونت ها توافق صورت گرفت.

سومین رویدادی که پروسه صلح افغانستان در هفته گذشته تجربه کرد برگزاری نشست چهار جانبه مشورتی کشورهای روسیه، چین، ایالات متحده امریکا و پاکستان در پکن بود.

چهار کشور شرکت کننده در نشست پکن با موضوع صلح افغانستان، در اعلامیه مشترک و پایانی خود که هفته گذشته ۱۲ جولای منتشر شد از طالبان خواستند برای پایان جنگ و برقراری صلح در افغانستان، آتش بس اعلام کنند و با دولت منتخب کابل به طور مستقیم گفت و گو کنند.

براساس گزارشات سه کشور روسیه، چین و امریکا از حضور پاکستان در این نشست استقبال کردند.

بر اساس برخی تحلیل ها به همان میزان که برگزاری این نشست چهارجانبه برای صلح افغانستان می تواند حائز اهمیت باشد به همان اندازه بی توجهی به نقش هند در ایجاد صلح و ثبات در افغانستان نیز می تواند پیمودن راه دشوار رسیدن به صلح را سخت تر کند.

روزنامه هندی “لایو مینت” در تازه ترین شماره خود طی مطلبی در مورد حضور پاکستان در نشست چهار جانبه پکن می نویسد پاکستان زمانی حامی شماره یک طالبان بود، گروهی که با خشونت و بی رحمی تمام پنج سال بر افغانستان حکمرانی کرد قبل از اینکه با حمله امریکا به  افغانستان در سال ۲۰۰۱ از بین بروند. امریکا به بهانه دستگیری اسامه بن لادن، رهبر القاعده و طراح حمله یازده سپتامبر، به افغانستان حمله کرد اما اسامه بن لادن سرانجام در منطقه ای نزدیک فرماندهی مرکزی ارتش پاکستان در خاک پاکستان توسط امریکایی ها کشته شد.

در ادامه مطلب فوق آمده اینکه از پاکستان انتظار می رود در تسهیل پروسه صلح افغانستان نقش مهم ایفا کند نه تنها ناشی از دو رنگی این کشور که از کوتاه اندیشی اسلام آباد در قبال افغانستان می باشد.

در بخش دیگری از مطلب تأکید شده:”اگر منافع افغانستان همانی است که می بینیم و می شنویم، دهلی نو هم حداقل باید نقش یکسانی برای خود قائل باشد، این به نفع هند است.”

وضعیت ژئوپلوتیک در حال توسعه افغانستان پیامدهای اقتصادی، امنیتی و استراتژیک مهمی برای هند دارد، هندی که به دلیل تلاش هایش در سازندگی و ثبات در افغانستان نزد مردم این کشور محبوب است.

امریکا و عجله برای خروج از افغانستان

این روزنامه هندی در ادامه مطلب خود در مورد اوضاع کنونی افغانستان می نویسد خروج امریکا از افغانستان امری است که از ابتدای ریاست جمهوری دونالد ترامپ آشکار بوده است؛ پنتاگون در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد جنگ امریکا سالانه ۴۵ میلیارد دلار برای این کشور هزینه دارد. مذاکرات مستقیم امریکا با طالبان از همان آغاز برای دهلی نو ناخوشایند بود، طالبان به عنوان یک گروه منفور در افغانستان هرگز در برابر اصلاحات انعطاف پذیر نبوده است و افزایش نفوذ این گروه در افغانستان “عمق استراتژیک پاکستان” در امتداد خط دیورند را تقویت می کند. به باور هند طالبان هرگز یک گروه منتخب مردم افغانستان نبوده و نمی تواند از ملت افغانستان نمایندگی کند.

مطلب در ادامه تأکید می کند اینکه امریکا در روندی پرشتاب و با عجله می خواهد تا ۱  سپتامبر پروسه صلح با طالبان را به هر  نحوی که شده به پایان برساند، ایده بدی است.

در بخش دیگری از مطلب می خوانیم:”چیزی که ایالات متحده امریکا در مذاکره با طالبان به احتمال زیاد نادیده گرفته است دستاوردهای هجده ساله حکومت افغانستان از جمله دموکراسی دراین کشور می باشد.”

اگر در مذاکرات صلح با طالبان دستاوردهای مردم و حکومت افغانستان که تنها امید آنها می باشد، مورد معامله قرار گیرند آینده مبهم دیگری برای مردم افغانستان که چندین دهه بی عدالتی و خشونت را تجربه کرده اند رقم خواهد خورد.

در ادامه مطلب آمده است:”هند باید برای شکوفایی دموکراسی در افغانستان تلاش کند و نفوذ خود را گسترش دهد.”

“انتخابات افغانستان قرار است در ۲۸ سپتامبر(شش میزان) برگزار شود و هند در کنار حمایت های لوجیستیکی و دیگر حمایت های خود می تواند به  افغانستان کمک کند تا این انتخابات را در تاریخ اعلام شده برگزار کند.”

مطلب در قسمت پایانی خود نقشی که چین و پاکستان می توانند در افغانستان داشته باشند را با نقش هند در این کشور مقایسه کرده می نویسد هند بیشتر و بهتر از چین و پاکستان که در نشست چهار جانبه پکن در مورد صلح افغانستان حضور داشتند می تواند به افغانستان کمک کند: توسعه آموزش معیاری و حقوق زنان دو مورد از زمینه های همکاری هند با افغانستان برای تقویت حکومت دموکراتیک می باشد.

هند طرفدار روی کار آمدن یک دولت دموکراتیک برخاسته از آراء مردم در افغانستان می باشد تا بتواند آینده افغان ها را بر پیشرفت های به دست آمده عیار سازد.

هند با حضور خود در پروسه صلح افغانستان باید خلأ قدرتی که به طالبان اجازه می دهد افغانستان را یک بار دیگر به قهقرا ببرد را پر کند.

منبع: روزنامه لایومینت

برگردان: حفیظ الله رجبی/ خبرگزاری رشد

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن