برگزیده های سایت

نماینده امریکا در سازمان ملل: محدودیت های اعمال شده از سوی طالبان بر دختران دانش آموز غیرقابل قبول است

میشل تیلور، نماینده دایمی امریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در خبرنامه‌ای گفته است دختران دانش‌آموز در افغانستان با محدودیت‌های غیرقابل قبول در آزادی و ادامه آموزش روبه‌رو هستند.
خانم تیلور در این خبرنامه گفته است: «بیش از ۶۰۰ میلیون کودک در سراسر جهان قادر به دستیابی به حداقل مهارت در خواندن و ریاضی نیستند. در افغانستان، دختران از رفتن به مکتب‌های متوسطه منع شده‌اند و با محدودیت‌های غیرقابل قبولی در آزادی و رفت‌وآمد مواجه هستند.»
از سویی‌هم، شماری از دانش‌آموزان دختر از بسته ماندن مکتب‌های شان از سوی طالبان انتقاد می‌کنند.
این انتقادها در حالی صورت می‌گیرند که کمتر از دو هفته‌ دیگر تا سال نو آموزشی در افغانستان باقی مانده است و اما تاکنون تصمیمی برای در زمینه بازگشایی مکتب‌های ‌دختران گرفته نشده است.
حسنا که دانش‌آموز صنف دوازدهم است، به رسانه ها گفت برای آغاز سال نو لحظه شماری می‌کند؛ اما نگران است که بار دیگر امارت اسلامی مانع آموزش بانوان خواهد شد.
حسنا گفت: «ما خیلی زحمت کشیدیم. خیلی درس خواندیم. ما هدف و آرزو داریم و بخاطر رسیدن به آرزوهای تحصیلی ما ضرور است که مکتب‌های ما باز شوند.»
سلوا، یکی دیگر از دانش‌آموزان، می‌گوید: «خواست ما این است در ضمن این که مکتب‌های ذکور باز می‌شود، باید (مکتب‌ها) به روی طبقه اناث هم باز شود.»
در همین حال، شماری از باشندگان کابل می‌گویند که آموزش زمینه را برای پیش‌رفت کشور فراهم می‌کند.
جانان، باشنده کابل، نیز گفت: «اگر مکتب‌ها را شروع کنند، خیلی کار خوبی می‌شود. پوهنتون‌ها و مکتب‌ها را باز کنند ما از احتیاج خلاص می‌شویم. خود ما داکتر داشته باشیم انجینیر داشته باشیم و به وطن خود ما کار کنند.»
امیر، باشنده بعدی، گفت: «خواست ما از امارت اسلامی این است تا دروازه مکتب‌ها را به روی دخترن باز کند و این یگانه خواست ماست که در وطن باعث پیش‌رفت همه است.»
این در حالی‌ست که بیش از ۵۳۰ روز می‌شود که مکتب‌های متوسط و لیسه به روی دختران بسته هستند و دانش‌آموزان در بی‌سرنوشتی بسر می‌برند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن