اخبار کوتاهافغانستان

نه یک سال نه ده سال، امریکا در افغانستان میماند

 

 

یک مقام پیشین پنتاگون اعلام کرده که ارتش امریکا دهه‌ها در افغانستان حضور خواهد داشت.

به گزارش رشد، مایکل فلورنی، یک مقام پیشین پنتاگون گفته است، افغانستان جایی نیست که امریکا بخواهد آنرا ترک کند؛ اما مهم آنست، چه کاری انجام شود که منافع امریکا در آن تامین باشد.

فرماندهان ارشد امریکایی که تنها چند ماه پیش سخن از خروج نظامیان امریکایی تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان می‌زدند، اکنون در مورد حضور نظامیان امریکایی تا دهه‌های پیش رو خبر داده است.

در همین حال، جنرال ویلسن شافنر، یکی از سخنگویان ارتش امریکا در افغانستان گفته است فرق نمی‌کند که در چند سال آینده چی اتفاقی رخ خواهد داد؛ اما مناطق زیادی اند که از کنترول دولت افغانستان خارج است.

او تاکید کرده که اگر توجه نشود، هراس‌افگنان می‌توانند از ساحات از دست رفته، به خوبی استفاده کنند.

یازدهم جدی سال گذشته‌ی خورشیدی، ناتو پایان ماموریت نظامی و آغاز برنامه حمایت قاطع را در افغانستان اعلام کرد.

بر بنیاد این برنامه، قرار شد برخی از کشورهای عضو ناتو شماری از نیروهای خود را فقط به منظور آموزش و مشوره دهی به ارتش افغانستان در این کشور نگهدارند.

امریکا نیز با ختم ماموریت جنگی سیزده ساله نیروهایش در افغانستان اعلام کرده بود که هیچ نقش نظامی در این کشور نخواهد داشت؛ اما تحولات اخیر سبب شده تا ارتش امریکا چندین بار دست به ماشه ببرند.

کندز و هلمند از ولایاتی است که نظامیان امریکایی به خواست دولت افغانستان دست به اقدامات نظامی علیه هراس افگنان زده است.

اظهارات این مقام پنتاگون در حالی مطرح شده که خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان، یکی از پیش‌شرط‌های طالبان برای حاضر شدن به میز مذاکرات صلح است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن