اجتماعیبرگزیده های سایت

نوآوری از شهرداری کابل

شهرداری کابل برنامه‌ی تازه‌ی “آدرس‌یابی” را آغاز کرده است که بر اساس آن پیدا کردن آدرس مورد نظر در شهر کابل سهل‌تر و مطابق معیار‌های پیشرفته شهری می‌شود.

عبدالله حبیب‌زی،سرپرست شهرداری کابل در صفحه‌ی رسمی فیسبوکش نوشته است که این برنامه در دو مرحله‌ی جداگانه و با روش‌های خاص به همکاری تخنیکی دفتر اسکان بشری سازمان ملل متحد در افغانستان، عملی می‌شود.

مرحله‌ی نخست این برنامه از ناحیه‌ی اول شهر کابل آغاز شده است.

در مرحله‌ی نخست این برنامه خانه‌های و کوچه‌ها با در نظر داشت موقعیت ناحیه‌ی مربوط آنها ثبت می‌شود و آدرس‌سازی بر اساس شماره‌گذاری خانه‌ها و کوچه‌ها در هر ناحیه‌ی صورت می‌گیرد.

آقای حبیب‌زی افزوده است که کوچه‌هایی که پیشتر نامگذاری شده است، به حالت خود باقی می‌ماند.

به گفته‌ی آقای حبیب‌زی، در مرحله‌ی اول باشندگان کابل که به نقشه‌ی گوگل، تیلیفون‌های هوشمند یا جی‌پی‌اس در وسیله‌های نقیله‌شان، دسترسی داشته باشند می‌توانند با استفاده از شماره‌ی خانه، اسم یا شماره‌ی کوچه و شماره‌ی ناحیه به راحتی آدرس مورد نظر پیدا کنند.

اما کسانی که به این فن‌آوری‌های دسترسی نداشته باشند، می‌توانند با داشتن معلومات آدرس مورد نظر از نقشه‌ی ناحیه‌ی مربوط استفاده کنند.

در مرحله‌ی دوم این برنامه، کار روی نرم‌افزار آنلاین آدرس‌یابی صورت می‌گیرد که با استفاده ‌از آن آدرس‌هایی چون‌ ارگان‌های دولتی، شفاخانه‌ها، پارک‌ها، کارخانه‌جات و منزل‌های رهایشی در اختیار جستجو‌کننده قرار می‌گیرد.

آقای حبیب‌زی همچنین گفته است که مرحله‌ی دوم تا سه سال آینده عملی می‌شود و باشندگان کابل می‌توانند که تنها با داشتن شماره‌ی مسلسل ۸ رقمی دروازه‌ی ورودی مکان مورد نظر و استفاده از تیلیفون هوشمند یا آله‌ی جهت یاب، آدرس مورد نظر را به شیوه‌ی “جهت‌یابی برقی” دریابند.

دارندگان این نرم افزار می‌توانند حتا بدون داشتن انترنت از آن استفاده کنند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن