افغانستانبرگزیده های سایت

نپذیرفتن صلح، رهبرى جدید طالبان را نیز به سرنوشت رهبری قبلى دچار خواهد کرد

حکومت افغانستان در عکس العمل به انتخاب رهبرى جدید طالبان اعلام کرد که این گروه، باید از فرصت پیش آمده استفاده کرده و به روند صلح بپیوندد؛ درغیرآن رهبرى جدید طالبان  نیز به سرنوشت رهبرى قبلى مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ امریکا سه روز قبل اعلام کردکه در حمله طیاره بى پیلوت در منطقۀ دالبندین پاکستان، موتر حامل ملا اخترمحمد منصور رهبرگروه طالبان را هدف قرار داده و بعدا تایید گردیدکه دراین حمله وى (ملااخترمحمدمنصور) کشته شده است .

گروه طالبان امروز با انتشار خبرنامه اى، کشته شدن ملا اخترمحمد منصور رهبر خود را تایید کردند و ملا هبت الله آخندزاده را به حیث رهبر جدید این گروه اعلام نمودند و ملا سراج الدین حقانى و مولوى محمدیعقوب، پسر ملا محمد عمر رهبر اسبق این گروه به عنوان معاونین این گروه انتخاب شدند.

حکومت افغانستان در واکنش به  انتخاب رهبر جدید گروه طالبان، از آنها خواست تا از انتحار، انفجار و کشتار مردم بیگناه دست کشیده و به پروسه صلح  بپیوندند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رییس جمهور، می گوید که پس ازکشته شدن ملا اخترمحمدمنصور و تعیین رهبرى جدید این گروه، یک فرصت مناسب براى طالبان به میان آمده تا از خشونت دست کشیده و به پروسه صلح بپیوندند.

وى علاوه کردکه  مخالفان در هیچ گوشۀ جهان مصوون نیستند  و  حکومت افغانستان، با افرادیکه حاضر به صلح هستند، آماده است گفتگو کند .

اما وى هشدار داد: “رهبری جدید طالبان، اگر طرفدار صلح باشند، ما همرایشان صلح می­کنیم، اگر مانند ملا منصور به جنگ ادامه بدهد، ما همراۀ شان جنگ می­کنیم و به سرنوشت ملا منصور گرفتار می­شوند.”

کارشناسان سیاسى و افراد پیشین گروه طالبان نیز  انتخاب رهبر جدید طالبان را یک فرصت مناسب برای گفتگوهای صلح خوانده؛ اما به این باوراندکه این گروه هیچگاه تسلیم نمى شود و باید خواست هاى آنان پذیرفته شده و گفتگوهاى واقعى وبین الافغانى با آنها صورت بگیرد.

سید اکبر آغا وزیرعدلیه پشین طالبان مدعى است که  رهبران قبلی طالبان، مخالف صلح نبودندورهبرى جدید نیز خواستار صلح و مذاکره  است؛ اما در صورتیکه در نتیجه مذاکرات یک نظامى  بوجود آیدکه اساس و بنیاد آن اسلام باشد.

ازسویى هم نظر محمد مطمئن یکتن از اگاهان امور ، انتخاب رهبر جدید طالبان را  در اتحاد و منسجم ساختن این گروه  مفید خواند .

وى همچنان ادعا کرد که  رهبران گذشته طالبان خواهان مذاکرات صلح بودند واماحکومت مى خواهدکه طالبان تسلیم شوندکه این گروه هیچگاه تسلیم نخواهندشد.

این آگاه امور سیاسی گفت که طالبان آماده صلح هستند،؛ اما به شرطی که دروازه  واقعی صلح بروی شان باز شود؛ آنان آماده صلح درصورتى مى شوندکه خواست های شان پذیرفته شود.

ازسوى دیگر شینکی کروخیل نماینده مردم کابل در ولسی جرگه، گفت که نباید بالای افرادی که متاثر از نظریات “آی اس آی” هستند، براى  روی آوردن به صلح فشار آورده شود.

وى افزودکه در حال حاضر گروپ های زیادی در طالبان وجود دارد که طرفدار صلح و دست کشیدن از جنگ هستند و باید بجای فکر کردن به رهبری طالبان و گروه حقانی به آن گروپ ها فکر شود.

انجنیر شیرولی وردک نماینده دیگر مردم در ولسی جرگه نیز گفت که  تغییر و تبدیل در رهبری طالبان بخاطر اهداف است؛ آنان میخواهند که یک فرد افراطی را بگمارندکه جنگ و انتحار بیشتر شود.

به گفته وی، به اساس معلومات استخباراتی، رهبری قبلی طالبان، با رهبران امنیتی حکومت افغانستان رابطه محکم کرده بود، تا انتحار و انفجار را ختم و حاضر به مذاکره شوند.

وی افزود: “دلیل کشته شدن رهبری قبلی طالبان همین بود تا بجای آن، فرد افراطی را بگمارند که به انفجار و انتحار شان ادامه بدهند.”

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن