افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

نگرانی آژانس زنان سازمان ملل از نقض صریح حقوق زنان و دختران افغان تحت حاکمیت طالبان

آژانس زنان سازمان ملل متحد در یک گزارش جدید نسبت به نقض صریح حقوق زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی شدید کرده است.

در گزارش تازه این آژانس زیر عنوان “هشدار جنسیتی”، آمده است که با وجود تضمین‌های مکرر طالبان مبنی بر رعایت حقوق زنان افغان، شواهد گسترده‌ای بدست آمده است که آن‌ها در سراسر این کشور با محدودیت‌‌های جدی مواجه هستند.

آژانس زنان سازمان ملل در اولین گزارش خود گفته از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵اوت/آگست، در افغانستان، شواهد گسترده‌ای را در بخش های کار، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و مشارکت زنان در عرصه‌های عمومی و سیاسی ارزیابی کرده ‌است.

این آژانس گفته یافته‌های آن‌ها از سراسر افغانستان حاکی از آن است که از زمان تسلط طالبان، زنان و دختران در افغانستان به شکل روز‌افزونی با محدودیت‌های جنسیتی روبرو هستند تا حدی که آزادی بیان، آزادی سفر، دسترسی به خدمات فوری نجات، دسترسی به اطلاعات، تحصیلات، کار و دسترسی به فرصت‌های معیشتی را برای آن‌ها بسیار مشکل ساخته است.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که موضع‌گیری‌های مبهم طالبان در قبال حقوق زنان در افغانستان باعث عمیق‌ترین عقب‌گرد در زمینه احقاق حقوق آن‌ها شده است.

این گزارش تاکید می‌کند که حقوق دختران و زنان افغان با هم پیوند دارند و برای ارتقای آن در سطح گسترده به اقدامات فوری نیاز است.

لینک کوتاه

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن