افغانستانبرگزیده های سایت

ما نیازمند استخدام دو هزار پولیس زن در سال جاری هستیم

نشست مطبوعاتی «زنان پولیس، مشارکت سیاسی و انتخابات جوزا سال ۱۳۹۵» امروز پنجشنبه ۲۰ جوزا از سوی فعالین مدنی در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ سمنوال عیدی حکیمی نماینده وزارت امور داخله در این نشست گفت: در قسمت مشارکت زنان در صفوف پولیس ما نیازمند دو هزار پولیس زن در سال جاری هستیم.

وی اضافه کرد: در اوایل سال ۲۰۰۱ تعداد زنان پولیس در افغانستان به ۱۸۰ تن می‌رسید، در سال گذشته نیز ۲۱۸۰ شدند و این ارقام در سال جاری به ۲۸۸۰ رسیده است.

نماینده وزارت امور داخله تصریح کرد: زنان پولیس از امکانات و امتیازات ویژه‌ای برخوردار اند و دوران تحصیل و سند چهار ساله مردان را در شش ماه می‌گیرد که در جریان تعلیم معاش شان نیز تادیه می‌گردد.

وی خاطر نشان ساخت: وزارت امور داخله برای ۵۰۰۰ زن پولیس برنامه دارد و شرایط کنونی افغانستان ایجاب می‌کند تا این رقم به ۱۰۰۰۰ برسد.

سمنوال حکیمی گفت: تا یک و نیم ماه دیگر ۲۵۰ پولیس زن جهت فراگیری تعلیمات نظامی به ترکیه خواهند رفت.

وی تآکید کرد: پولیس اناثیه استعداد و توانایی این را دارد که در انتخابات سهم امنیتی داشته باشد.

این در حالی است که سالانه تعداد زیادی از پولیس زن از سوی وزارت امور داخله به کشور ترکیه معرفی شده و تعلیمات نظامی را در مدت شش ماه فرا می‌گیرند.

در همین حال احمد ذکی فعال مدنی نیز می گوید: اگر ارقام پولیس زن به ۵۰۰۰ هزار برسد بازهم مشکلات ادامه خواهد داشت؛‌ زیرا افغانستان یک کشور مرد سالار است.

آقای ذکی افزود: به هر اندازه  که زنان در روند انتخابات شرکت کنند، تقلب کم‌تر خواهد شد؛‌ زیرا بیشترین تقلب را مردان مرتکب می شوند.

این فعال مدنی تصریح کرد از آن جاییکه تآمین امنیت انتخابات نیاز بیشتر به پولیس زن دارد و تعداد زن موجود هم در این راستا کافی نیست باید حکومت افغانستان در هماهنگی و مشوره با سایر نهادهای زیربط ملی و بین المللی تلاش ورزد تا ارقام فعلی را بالا ببرد.

ودود پدرام فعال مدنی یکی دیگر از فعالین مدنی نیز می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات باید با همکاری وزارت امور داخله به پولیس زن جهت تآمین امنیت انتخابات امتیازات مادی و معنوی بیشتر را فراهم سازد.

سید حجاز احسانی / کابل

 

 

 

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن