برگزیده های سایتتیتر یکمصاحبه

نیروهای افغان هنوز هم به حمایت ناتو نیاز دارند

ناتو با نشر گزارشی محرمانه، از بدتر شدن وضعیت افغانستان در سال آینده خبر داده است.

در این گزارش محرمانه که اخیرا از سوی سازمان ناتو به نشر رسیده آمده است که با نظر داشت عدم توانایی‌های لازم نیروهای امنیتی افغان در عملیات‌ها، وضعیت امنیتی افغانستان در سال ۲۰۱۶میلادی بدتر خواهد شد.

در این گزارش با اشاره به افزایش تلفات در صفوف ارتش و پولیس ملی افغانستان آمده است که آمار تلفات نیروهای امنیتی در سال ۲۰۱۵ نسبت به یک سال قبل، افزایش چهل و هشت درصدی داشته است.

چندی قبل وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) نیز اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی افغانستان، هنوز هم قادر نیستند به تنهایی عملیات‌ها را رهبری کنند.

در همین حال بشیر احمد ته ینج عضو مجلس نمایندگان در گفتگو با خبرگزاری رشد، اظهارات ناتو در مورد بدتر شدن اوضاع افغانستان در سال پیش‎‌رو را نگران کننده عنوان می کند.

وی می افزاید: “اظهارات ناتو موجب افزایش نگرانی های مردم افغانستان خواهد شد؛ این ضعف خود ناتو است که با وجود حمایت ۱۴ ساله شان از نیروهای افغان، هنوز هم نتوانسته اند نیروی نظامی خوبی برای افغانستان تربیت کنند”.

آقای ته ینج تاکید کرد: کشورهای عضو سازمان ناتو باید با در نظرداشت چالش حاکم در افغانستان، در راستای تجهیز و تعلیم نیروهای امنیتی کشور بیشتر تلاش کنند.

وی دلیل تغییر دیدگاه جهان نسبت به نیروهای افغان را سقوط قندوز و برخی از ولسوالی ها به دست طالبان عنوان می کند.

این عضو مجلس نمایندگان چنین می گوید: “دلایل اظهارات ناتو در مورد عدم توانایی‌های لازم نیروهای امنیتی افغانستان در عملیات‌ها، ناامنی هایی است که امسال در گوشه و کنار افغانستان بی سابقه بود، سقوط قندوز و برخی از ولسوالی های ولایات دیگر به دست طالبان دیدگاه جامعه جهانی را نسبت به نیروهای امنیتی افغانستان تغییر داده است”.

وی افغانستان را یکی از نقاط پر آشوب دنیا عنوان کرده و تاکید بر این دارد که جامعه جهانی و ناتو باید از نیروهای امنیتی کشور حمایت کنند؛ زیرا ناامنی ها در اینجا، دیگر کشورهای جهان را نیز تهدید خواهد کرد.

همچنین آقای ته ینج بهار سال آینده را پر از جنگ خونریزی پیشبینی کرده و می گوید که ناتو باید این موضوع را جدی بگیرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن