افغانستاناقتصادیبرگزیده های سایت

نیروهای امنیتی به‌گونه قاطع با فساد مبارزه کنند

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می گوید که از تمام منصوبان امنیتی توقع می رود که در آوردن اصلاحات و مبارزه جدی با فساد در این صفوف و در رسیدگی به احوال منصوبین نیروهای امنیتی توجه جدی داشته باشند .

به گزارش خبرگزاری رشد؛ عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت امروز طی مراسمی گفت: موضعی که نیروهای امنیتی و دفاعی ما در آن قرار دارند این است که آنها در دفاع از حق قرار دارند، آن سربازی که از سنگر دفاع می‌کند، تا آن منصوبی که در مرکز یا اطراف افغانستان ایفای وظیفه می کند، در دفاع از نظام مشروع قرار دارد و دشمنی که در برابر ما می جنگد دشمن ناحق و دشمن باطل است و انشالله که حق بر باطل پیروز خواهد شد.

وی افزود: «هیچ منصوب اردوی ملی یا پولیس ملی یا نیروهای امنیتی، هیچوقت در خود این شک را راه ندهند که آیا ما در دفاع از حق قرار داریم یا نه. این مساله ای بسیار واضح است. هم از لحاظ مسایل دینی و هم از لحاظ مسایل ملی ما در دفاع از نظام برحق قرار داریم و شما نیروهای امنیتی هر وظیفه ای را که در اینجا انجام می دهید و هر خدمتی را که می کنید و آن خدمت صادقانه باشد، پیش خدا اجر و پیش مردم قدر دارد. مردم ما هم قدر نیروهای امنیتی خود را می دانند».

آقای عبدالله تصریح کرد: نیروهای امنیتی یک سیاست دارند و آن سیاست ملی است و آن سیاست دفاع از تمامیت ارضی، دفاع از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی کشور و دفاع از مردم افغانستان است و این اساس سیاست را تشکیل می دهد.

وی گفت: «از زمان تاسیس حکومت وحدت ملی، قبل بر آن هم رهبری کشور در حمایت از نیروهای امنیتی قرار داشتند اما این را باید بگویم که یک تغییر عمده و اساسی در این راستا آمده است و آن هم این است که بیشترین وقت و فرصت رهبری افغانستان، از ریاست جمهوری، از شورای امنیت ملی صرف پرداختن به اوضاع امنیتی کشور، می شود. اما گاهی اینطور سوال ایجاد می شود که وقتی اینقدر توجه وجود دارد، چرا اوضاع امنیتی بهتر، از ده سال قبل نیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت امروز شکل تهدید تغییر کرده و انواع آن تغییر کرده و گروه های تروریستی امروز بیشتر شده اند، بیست گروه بر ضد مردم افغانستان و جمهوری اسلامی افغانستان می جنگند و از طرف دیگر در گذشته نیروهای بین المللی به تعداد زیاد با تجهیزات بیشتر در افغانستان بودند، امروز تعدادشان به مراتب محدودتر شده است و بیشترین بار پیشبرد جنگ و دفاع را در افغانستان نیروهای امنیتی ما به عهده دارند. در اینجا است که سنگینی باری را که شما امروز بر شانه های خود می کشید، در گذشته ها هم به یک شکل دیگر بوده است. زمانی را داشتیم که تعداد کمی برای نیروهای امنیتی تربیت شده بودند و هم زمان برای ارسال به جبهه های جنگ استخدام می شدند. ما از آن مراحل گذشتیم اما بیشترین بار جنگ امروز به عهده نیروهای امنیتی ما است و کمک های نیروهای خارجی کمتر شده است. به همین دلیل شاید مشکلات زیادی هم داریم.»

وی ضمن قدردانی از زحمات نیروهای امنیتی و سربازان جنگی گفت: :ما با همت ترین و با غیرت ترین سربازان را داریم. وقتی به دیدار مجروحان امنیتی در شفاخانه چهارصد بستر رفته بودم، سربازان از دردهای خود ناله نمی کردند و پیوسته می گفتند غم ما را نخورید اما به آن سربازانی که در جبهه های جنگ می جنگند رسیدگی نمایید و نمونه های اینچنینی بسیار زیاد بود که زخمی ها پیوسته سفارش سربازان جبهه های جنگ را می کردند. پس رسیدگی به سرابازن جبهه وظیفه هر کدام از ما است. این روز هر کدام از ما را در هر جایی که ما را متوجه مسوولیت های مان می سازد».

عبدالله عبدالله در خصوص رعایت قوانین بشردوستانه در جنگ اظهار داشت: «نکته دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم، مراعات قوانین بشر دوستانه است، و خطاب به موسسات خیریه ای است که مصروف کمک رسانی هستند خدمات صحی را ارایه می کنند، یا در نقل و انتقال مجروحین کمک می کنند. جنگ با دشمن قوانین خود را دارد و مراعات قوانین بشردوستانه در جنگ یک مساله اساسی است. رفتار با اسیر، رفتار با مجروح بسیار مهم است. وقتی که دشمن مجروح می شود و به شفاخانه می رود تداوی آن مسوولیت شفاخانه ها و کلینیک های مربوطه ما و شما است. آن وقت به چشم یک مریض باید دیده شود نه به چشم دشمن. این قوانین اخلاقی جنگ است.»

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن