افغانستانبرگزیده های سایت

هدف حمله برعزاداران حسینی، شعله‌ور ساختن آتش جنگ قومی در افغانستان است

رئیس و اعضای مجلس نمایندگان افغانستان حمله برعزاداران حسینی در شب تاسوعا را محکوم کرده و می گویند که هدف دشمنان افغانستان ایجاد تفرقه و روشن ساختن آتش جنگ قومی و مذهبی در افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ عبدلرئوف ابراهیمی رئیس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز این مجلس: حادثه شب تاسوعا بدون شک یک حمله تروریستی بوده و هدف آن ایجاد نفاق مذهبی است.

شب تاسوعا در زیارت کارته‌سخی شهر کابل حمله تروریستی بالای عزاداران حسینی انجام شد که منجر به کشتن و زخمی شدن بیش از ۵۰ تن گردید. همچنان روز عاشورا در ولایت بلخ نیز عزاداران مورد حمله انتحاری قرار گرفتند.

رئیس مجلس می گوید:”دشمنان ملت افغانستان به هرشکل از اشکال تلاش دارند تا در افغانستان تفرقه ایجاد کنند و این تلاش شان ناکام است”.

رئیس مجلس با انتقاد تند از نیروهای امنیتی گفت:متاسف هستیم که نیروهای امنیتی تدابیر پیش گیرانه را از چنین حملات ترویستی ندارند.

در همین حال غلام حسین ناصری عضو مجلس نمایندگان می گوید: “ایجاد تفرقه در افغانستان پروسه انگلیسی است که نتیجه نداده و هم نخواهد داد”.

ناصری از رئیس مجلس و سران حکومت خواست که رئیس گارنیزیون کابل را از وظیفه برکنار کرده و محاکمه کند.

آقای ناصری علاوه کرد: “رئیس گارنیزیون کابل ابزار دست دشمنان افغانستان است که اختلافات قومی و مذهبی را در افغانستان دامن می زند”.

سید نادر شاه بحرعضو دیگر مجلس گفت: ” اینکه حمله کننده در کارته‌سخی با دست باز آمده و زمان کافی برای قتل مردم دارد؛ هیچ کس هم نیست که جلو اش را بگیرد؛ سوال برانگیز است”.

محمد عارف رحمانی وکیل مردم غزنی گفت: “امروز فجایای بزرگ در حال اتفاق افتادن است که همه غافل هستیم”.

رحمانی در رابطه به حادثه شب تاسوعا گفت:” خواست تروریستان شعله ور ساختن جنگ مذهبی و قومی در افغانستان است که الحمدالله استخوان بندی وحدت ملت افغانستان محکم می باشد”.

وی با انتقاد ازعمل کرد نیروهای امنیتی دراین حادثه افزود: نیروهای امنیتی در این قضیه سستی کرده اند و تروریستان با خیال راحت دست به فاجعه انسانی زدند.

آقای رحمانی خواستار ایجاد کمیته حقیقت یاب در این مورد گردید.

شاه گل رضایی عضو دیگر مجلس گفت: “جای تاسف است که نیروهای امنیتی توان تامین امنیت یک مراسم مذهبی را ندارند”.

خانم رضایی با بیان اینکه حکومت مسوولیت امنیت هر شهروند را دارد گفت: وظیفه حکومت فقط صدور پیام تسلیت، اعلامیه و ایجاد هراس در میان مردم نمی باشد؛ داشتن استراتیژی امنیتی شرط  حکومت داری است.

دکتر سلجوقی عضو دیگر این مجلس نیز گفت: “واقعآ ظرفیت مدیریت در سطح بلند و پایین حکومتی ضعیف و ناکام است”.

وی افزود: اعضای مجلس در قبال تشدید ناامنی نباید بی تفاوت باشند.

جنرال نظیفه ذکی می گوید: دولت باید بر مراکز اصلی دشمن حمله کرده و راه های تجهزات آن‌ها را قطع کند تا دیگر شاهد قربانی‌های تروریستی در کشور نباشیم.

وی با ابرازنگرانی از وضعیت خراب امنیتی در کشورگفت: دشمنان افغانستان دو مرکز بزرگ را در ولایت بدخشان ایجاد کرده و هر روز از خارج هم تجهز می شوند؛ دولت هم بی تفاوت است.

محمد رقیب فیاض – کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن