حوادث

هزاران خانواده در بدخشان زیر تهدید رویداد های طبیعی هستند

 

 

 

 

 

مقام‌های محلی در بدخشان می‌گویند، بیش از ۵ هزار خانواده در ۴۰ روستای این ولایت زیر تهدید رانش‌زمین و دیگر رویدادهای طبیعی چون برف‌کوچ و سیلاب‌ها  قرار دارند.

گل‌محمد بیدار، معاون والی بدخشان در گفت‌وگویی به سلام‌وطندار می‌گوید، بر بنیاد سروی زمین‌شناسان «جیولوجیست‌ها» از نقاط زیر تهدید رویدادهای طبیعی، باید باشنده‌گان ۴۰ روستا به جای مصون منتقل شوند.

به گفتۀ آقای بیدار، حکومت محلی برای انتقال این شمار خانواده‌ها فهرستی را در هماهنگی با کمیتۀ ملی مبارزه با رویدادهای طبیعی به مرکز فرستاده‌اند تا در زمینۀ اسکان مجدد آنان حکومت مرکزی دست به کار شود.

معاون والی بدخشان می‌گوید، آنان باشنده‌گان ۷ روستای زیر تهدید را به مناطق امن انتقال داده‌اند.

برخی از باشنده‌گان روستاهای زیر تهدید نیز می‌گویند، در صورتی که حکومت به آنان رسیده‌گی نکند، فاجعۀ انسانی رخ خواهد داد.

صحبت‌الله باشندۀ ولسوالی یفتل پایین می‌گوید، درزهای به میان آمده در کوه‌های که بالای روستای آنان قرار دارد روزبه‌روز بزرگ‌‎تر شده و هر لحظه خطر لغزش این کوها وجود دارد.

به گفتۀ او، این کوه‌ها بیش از ۶۰ خانواده‌ را تهدید می‌کند.

محبوب‌الله از باشنده‌گان ولسوالی ارگو نیز می‌گوید، کوه‌ها این مناطق در حال لغزش اند که جان بیش از ۲۰۰ خانواده را تهدید می‌کند.

به گفتۀ او، مردم توان آن را ندارد که خودشان به مناطق امن بروند و باید حکومت آنان را کمک کند.

سید عبد‌الله همایون دهقان، رییس مبارزه با رویدادهای طبیعی بدخشان می‌گوید، با این که طی چند سال اخیر برای ۸۰۰ خانواده در نقاط مختلف بدخشان اسکان مجدد صورت گرفته است، اما هنوزهم تشخیص افراد در معرض خطر نیاز به یک بررسی جدی دارد و کمیتۀ ملی مبارزه با رویدادهای طببیعی تیمِ فنی‌یی را به این هدف به بدخشان فرستاده است.

مقام‌های محلی بدخشان می‌‌گویند، پس از بررسی تیم فنی بر اساس اولویت‌بندی و آسیب‌پذیر بودن نقاط زیر تهدید برای همه باشنده‌گان جای بودوباش در نظر گرفته می‌شود.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن