اقتصادیبرگزیده های سایت

هزینه بازسازی افغانستان بیشتر از هزینه بازسازی اروپا بوده است

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی میزان هزینه پرداختی برای بازسازی کشور را بیشتر از مقدار هزینه‌ای که در جنگ جهانی دوم بر اساس طرح مارشال برای بازسازی اروپا توسط واشنگتن پرداخت شده، دانست.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ در گزارش جدید جان سپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) که به کنگره این کشور ارائه گردید، آمده است: میزان بودجه مالی که برای بازسازی افغانستان هزینه شده بسیار بیشتر از مقدار بودجه‌ای می‌باشد که در جنگ جهانی دوم برای بازسازی اروپا هزینه شده است.

در بیانیه سپکو که در کنگره امریکا برای بررسی بودجه سال مالی ۲۰۱۷ میلادی ارائه گردید اذعان شده: از سال مالی ۲۰۰۲ میلادی کنگره امریکا حدودا ۱۱۳٫۱ میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان اختصاص داده است، این میزان حدود ۱۰ میلیارد دالر بیشتر از بودجه‌ای است که امریکا در  همکاری مدنی برای بازسازی اروپای غربی پس از جنگ جهانی دوم متعهد شده بود.

اما نکته اینجاست که میزان بودجه مالی که امریکا در افغانستان هزینه کرده است تقریبا به همین میزان در بازسازی اروپای غربی تحت پروژه طرح مارشال هزینه کرده و بر خلاف انتظارها این میزان بودجه در ماموریتی نسبتا کوچک در افغانستان هدر رفته است.

بین سالهای ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۲ میلادی، امریکا حدود ۱۳٫۳ میلیارد دالر به ۱۶ کشور اروپای غربی داد تا به آنها برای بازسازی پس از جنگ جهانی دوم کمک کند.

بر اساس این گزارش‌ سیگار، وضعیت اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی کشورهای اروپای غربی را پس از کمک امریکا با وضعیت افغانستان مقایسه می‌کنند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن