اجتماعیاقتصادیبرگزیده های سایت

هشتاد در صد زنان افغانستان شغل درآمدزا ندارند

 

 

 

یک گزارش تازه از صندوق جمعیت ملل متحد نشان می‌دهد که هشتاد درصد از زنان در افغانستان شغل درآمدزا ندارند.

این گزارش جدید را صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از وضعیت نفوس جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی به نشر رسانید که به اساس آن، عدم توجه به نابرابری‌ها و ناکامی در رسیده‌گی به حقوق فقیرترین زنان جهان، می‌تواند سبب آشوب شده صلح و اهداف انکشاف جهانی را تحت الشعاع قرار دهد.

بر بنیاد این گزارش، تنها نیمی از زنان جهان شغل درآمدزا دارند که از این میان در افغانستان، کم‌تر از ۲۰ درصد زنان شغل درآمدزا دارند و فقط ۲۳ درصد دختران به تحصیلات عالی راه می‌یابند.

به اساس این گزارش، در افغانستان سطح فقیرترین زنان به امکانات تنظیم خانه‌واده یا فاصله‌دهی بین ولادت‌ها و دست‌رسی به خدمات پیش از ولادت در پایین‌ترین حد می‌باشد و در بیش‌ترین موارد بدون حضور داکتر یا قابله زایمان می‌کنند.

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می‌گوید بر اساس سروی دیموگرافی و صحت افغانستان، ۲۳ درصد زنان متاهل از یک نوع شیوۀ تنظیم خانه‌واده استفاده می‌کنند.

جاوید رسولی، رییس عمومی ادارۀ مرکزی احصائیه می‌گوید روند جمعیتی در افغانستان، به ویژه تفاوت بیش از حد میان آموزش دختران و پسران، اشتغال زنان در مقایسه به مردان و در کل سهم زنان در اقتصاد زیاد خوش‌بینانه نیست.

داکتر بانت اندیانا بانجی، نمایندۀ صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان می‌گوید نابرابری‌ها سبب افزایش چندبرابری مشکلات در افغانستان می‌شوند.

به گفتۀ او، برای رفع نابرابری‌ها در افغانستان نیاز است از محو نابرابری‌ها در معارف و حقوق و صحت باروری آغاز شود تا به زنان اجازه دهند حق انتخاب ادامۀ مکتب، زمان عروسی، زمان مادرشدن و تکرار حمل‌گیری را داشته باشند.

گزارش نشان می‌دهد که محدودیت دست‌رسی به خدمات تنظیم خانه‌واده در کشورهای در حال توسعه، همه‌ساله سبب ۸۹ ملیون ولادت ناخواسته و ۴۸ ملیون سقط جنین می‌گردد.

افغانستان با آمار بالای زایمان(۵٫۳ کودک به حساب هر مادر) سهم بالایی در ولایت‌های ناخواسته دارد.

در گزارش اضافه شده که ازدواج‌های پیش از وقت و ازدواج کودکان، نرخ بالای زاد و ولد و عدم استفاده از تنظیم خانه‌واده یا فاصله بین زایمان‌ها، سبب مرگ و میر بیش از حد مادران در افغانستان می‌شود و این رقم به ۱۲۹۱ واقعۀ مرگ مادران در هر صدهزار ولادت زنده رسیده‌است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن