برگزیده های سایتتیتر یکجهان

همه چیز در مورد نخستین نشست امنیتی هند و جاپان

نخستین نشست امنیتی هند و جاپان با حضور وزرای امور خارجه و دفاع دو کشور در دهلی نو پایتخت هند آغاز بکار کرد.

در نشست امنیتی هند و جاپان، قرار است مقامات دو کشور به موضوع همکاری در زمینه روابط آزاد و باز در منطقه اقیانوس هند – اقیانوس آرام بپردازند.

به باور بسیاری از کارشناسان هدف اصلی هند و جاپان از بنیان نهادن همکاری های امنیتی در حوزه اقیانوس هند – آرام بروزرسانی و تقویت توانایی های خود برای مقابله با شرایط جدید است. البته هند و جاپان در سالهای اخیر در حوزه های اقتصادی، تجاری و حمل و نقل نیز همکاری‌های گسترده ای را کلید زده اند.

روزنامه «اکونومیک تایمز» چاپ هند در این باره نوشت: “همکاری دهلی نو و جاپان بر اساس استراتژی منطقه آزاد و باز اقیانوس هند – اقیانوس آرام است که آن را «آبه شینزو» نخست وزیر جاپان مطرح کرده است. در چارچوب این استراتژی هند و جاپان به صورت مشترک در پروژه های توسعه بنادر در کشورهایی مانند تایلند، میانمار و سریلانکا مشارکت خواهند کرد.”

هرچند با توجه به تهدیدات مختلفی که در سالهای اخیر در منطقه آسیا پاسفیک بروز کرده، همکاری های امنیتی کشورها اجتناب ناپذیر شده اما واقعیت این است که یکی از علل اصلی شکل گیری ائتلاف ها، اتحادها و همکاریهای امنیتی و نظامی کشورها در قاره آسیا برداشت این بازیگران از تغییر موازنه قدرت در آسیا و جابجایی دستکم بخشی از قدرت از غرب به شرق است.

در این بین سرعت روزافزون رشد قدرت و جایگاه چین در آسیا و خارج از این منطقه انگیزه کشورهایی مانند هند و جاپان را که از دیرباز با چین در حوزه های مختلف رقابت داشته اند، برای همکاری دوچندان کرده است.

البته واقعیت این است که خیزش چین بیش از همه باعث نگرانی آمریکا شده است. از همین رو در سالهای اخیر مقامات این کشور با طرح ایده هایی همچون ناتوی آسیایی و یا طرح ریزی برای همکاری های امنیتی با هند، جاپان، استرالیا و کوریای جنوبی به زعم خود تلاش کرده اند تا راهکاری برای مهار چین ارائه دهند.

دقیقا از همین روست که از منظر مقامات آمریکایی، همکاریهای امنیتی و نظامی بین کشورهای پیرامون چین طرحی ضد چینی است. این در حالیست که رفتار کشورهایی مانند هند و ژاپن در مقاطع مختلف نشان می دهد این کشورها برخلاف خواست دولتمردان آمریکایی از رهگذر همکاری‌های دو و چند جانبه منافع خودشان را مد نظر دارند.

تاکید مکرر مقامات هندی بر خرید سامانه دفاعی اس- ۴۰۰ از روسیه و یا همکاری‌های اقتصادی عمیقی که بین جاپان و هند با چین وجود دارد به خوبی موید این واقعیت است که اگرچه کشورهای آسیایی متناسب با شرایط روز توانمندی‌های دفاعی و امنیتی خود را نیز بروز رسانی می کنند اما همزمان به این باور رسیده اند که باید از افتادن در دام طرح های ضد چینی آمریکا پرهیز کنند.

بنابراین اگرچه نخستین دور گفتگوهای امنیتی هند و جاپان در جال برگزاری است و دهلی نو اواسط این ماه (دسامبر) میزبان آبه شینزو نخست وزیر جاپان خواهد بود، باید گفت از منظر دو کشور، این همکاری ها بیش از آنکه طبق نظر آمریکا علیه چین باشد، برای غلبه بر چالش‌های نوظهور، نظارت و حضور بیشتر و موثرتر در منطقه اقیانوس هند – آرام و همچنین پیامد تغییرات گسترده در این منطقه است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن