اخبار کوتاهاقتصادیتیتر یک

همکاری های اقتصادی کابل و تهران بزودی آغاز می شود

 

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان گفت که نشست همکاری های اقتصادی تهران و کابل بعد از انتخابات مجلس و خبرگان در ایران برگزار می شود و این توافق در سفر اخیر وی به تهران و گفت و گو با مقام های بلند پایه ایران صورت گرفته است.

به گزارش رشد، عبدالله عبدالله روزیکشنبه به خبرگزاری دولتی ایران” ایرنا” در کابل گفت که در سفرماه گذشته هیات بلندپایه افغانستان به تهران در باره زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، گفت و گو شد و طرفین توافق کردند تا زمانی برای آن تعیین کنند.
هیات بلندپایه افغانستان به ریاست رئیس اجرایی دولت افغانستان ماه گذشته به تهران سفر کرد و در این سفر طرفین توافق کردند تا با توجه به اراده جدی مقام های عالی دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط، در روند تنظیم ونهایی کردن موافقت نامه جامع همکاری ها بین دو کشور تسریع شود.

کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان روند نهایی کردن این موافقت نامه جامع را که از آن به عنوان نقشه راه روابط راهبردی دوجانبه یاد می شود، برعهده دارند.

عبدالله تصریح کرد که از طرف ایران «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور و از طرف افغانستان «اکلیل حکیمی» قرار است هماهنگی های لازم را برای برگزاری نشست آینده کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی انجام دهند، اما با توجه به اینکه وزیر کشور ایران سرگرم برگزاری انتخابات هستند، این کمیسیون بعد از برگزاری انتخابات ایران در تهران برگزار می شود.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی وپنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ایران هفتم اسفند امسال برگزار می شود.
رئیس اجرایی دولت افغانستان در پاسخ به این پرسش که دلیل تعویق برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان از سال گذشته تاکنون چه بوده است، گفت که مانعی بر سر راه برگزاری این کمیسیون وجود ندارد و تنها سرگرم بودن مسئولان دو کشور باعث شده است تا انجام هماهنگی های لازم برای برپایی این نشست با تاخیر صورت گیرد.

پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان قرار بود سال گذشته برگزار شود که به شهریورماه امسال موکول شد، اما در فاصله یک هفته مانده به برپایی این نشست، بار دیگر اعلام شد که برگزاری آن به زمانی دیگر موکول شده است.
رئیس اجرایی دولت افغانستان پس ازبازگشت از سفر ماه گذشته خود به تهران تاکید کرد که نمایندگانی را برای تعیین هماهنگی های لازم به تهران اعزام خواهد کرد تا نشست کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان در اسرع وقت تشکیل شود.

منابع مطلع می گویند که درنشست آینده کمیسیون همکاری های مشترک ایران وافغانستان، علاوه بر نهایی کردن توافق های دوجانبه در زمینه های امنیتی اعم ازموادمخدر، قاچاق انسان، مهاجرین افغان درایران وافراط گرایی، در باره موضوع آب واستفاده افغانستان از بندر چابهار ایران گفت و گو خواهد شد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن