افغانستاناقتصادیبرگزیده های سایت

هند صدهزار تُن گندم به افغانستان کمک می کند

نتین گادکاری، وزیر حمل نقل هند اعلام کرده است که کشور در نظر دارد که یکصد هزرا تـُن گندم از طریق بندر چابهار ایران به افغانستان ارسال کند.

نتین گادکاری این سخن را سه شنبه گذشته پس از برگشت از ایران در جریان سخنرانی با رسانه‌های هندی ابراز داشته است.

یک رسانه هندی “فرسـت پوست” نوشته است که گادکاری در جریان سفرش به ایران که به منظور اشتراک در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران رفته بود، با مقام‌های ایرانی صحبت کرده و گفته است که کار بندر چابهار تا سال ۲۰۱۸ به بهره برداری سپرده خواهد شد.

او گفته است: “حکومت هند می‌خواهد که یکصد هراز تُن گندم به افغانستان ارسال کند، و ما تلاش داریم که این گندم از طریق بندر چابهار ارسال شود.”

نتین هم‌چنان گفته است که ساخت و ساز شهری پروژه چابهار که توسط هند در حال توسعه بود، تکمیل شده است و دولت در حال سفارش ساخت تجهیزات فنی و جرثقیل برای بندر چابهار است.

وزیر حمل و نقل هند درصحبت با رسانه هم‌چنان گفته است: “من فکر می‌کنم که ما عملیات در این بندر را در سال ۲۰۱۸ آغاز کنیم.”

او گفته است می‌خواهند که یک خط آهن را در ایران بسازند و از طریق آن به افغانستان، ازبیکستان و روسیه وصل شوند.

از سوی دیگر، مقام‌های ایرانی نیز گفته اند که آنان مجوز انتقال ۳۵هزار کانتینز گندم از طریق هند به افغانستان را دریافت کرده اند و انتقال آن تا دو هفته‎ی دیگر به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

خبرگزاری دولتی ایران “ایرنا” به نقل از مقام‌های امور اقتصادی و توسعه ایران نوشته است که قرار است در نخستین مرحله پنج هزار و ۷۰۰ کانتینر از بندر چابهار به مرز میلک انتقال یابد.

ایرن گفته است که برای انتقال این مقدار گندم روزانه نزدیک به صد موتر تریلر در مسیر چابهار-میلک رفت و آمد خواهد کرد و تا دو ماه ادامه خواهد داشت.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن