افغانستانبرگزیده های سایتجهان

هواپیمای چینی با هواپیمای آمریکایی چه کرد؟

پنتاگون اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی چینی، دو روز پیش، در نزدیکی جزیره ای که بر سر مالکیت آن در دریای جنوبی چین اختلاف وجود دارد، به شکلی خطرناک، به یک هواپیمای نظامی آمریکایی نزدیک شد.

“جف دیویس” سخنگوی وزارت دفاع آمریکا خاطر نشان کرد که این ماجرا، در نزدیکی جزیرۀ مرجانی اسکاربورو اتفاق افتاد که چین و فیلیپین بر سر مالکیت آن با یکدیگر کشمکش دارند.

به گفتۀ دیویس، یک فروند هواپیمای گشتِ دریایی چین از تراز “کی جی-۲۰۰” در مانوری خطرناک، به ۳۰۰ متری هواپیمای جنگی آمریکایی نزدیک شد.

این اتفاق پس از آن روی داد که “رکس تیلرسون” وزیرخارجۀ جدید آمریکا چند هفته پیش به تلویح اشاره کرده بود که قصد دارد با اعمال ممنوعیت پروازی، از رسیدنِ چین به جزیره های محل اختلاف این کشور با دیگر کشورها جلوگیری کند، چرا که دولت ترامپ، در قبال خواسته های چین در دریای جنوبی چین، موضعی قاطع دارد و از منافع بین المللی خود دفاع می کند.

آمریکا، برای اطمینان از محفوظ ماندن محدوده بین المللی و خارج ساختن آن از احتکار چین، کشتی ها و هواپیماهایی برای گشت زنی در این محدوده ها ارسال می کند.

این در حالی است که چین، تمام دریای جنوبی چین را تحت حاکمیت خود می داند، موضوعی که کشورهای مجاور این دریا اعم از فیلیپین، ویتنام، برونئی و مالزی با آن مخالفند و حق خود را از این منطقۀ گسترده، خواهانند.

بر اساس اعلام آمریکا، یک فروند هواپیمای گشت دریایی آمریکایی از تراز “بی-۳-سی اوریون” در حالی که در فضای بین المللی در حال انجام ماموریت گشت زنی بر اساس معیارهای بین المللی بود، با هواپیمای جنگی چینی مواجه شد که از روبروی هواپیمای آمریکایی گذشت، به طوری که هواپیمای آمریکایی ناچار به دور زدنی ناگهانی شد.

واشنگتن اعلام کرد که این موضوع را از کانال های دیپلماتیک و نظامی مناسب با پکن بررسی خواهد کرد.

از سوی دیگر، یکی از مسئولان وزارت دفاع چین، به روزنامۀ رسمی گلوبال تایمز گفت که هواپیمای چینی در حال انجام ماموریت گشت زنی در منطقه بود و خلبان چینی، عملکردی قانونی و حرفه ای داشت.

وی افزود: امیدواریم که ایالات متحده تدابیری اتخاذ کند که از بروز شرایطی که موجب بروز چنین مواردی در مجال های هوایی و دریایی می شود، جلوگیری کند.

چین برای افزایش نفوذ و موقعیت خود در جزیره هایی که بر سر مالکیت آن ها اختلاف وجود دارد، فعالیت های گسترده ای در جهت تغییر بافت این جزیره های مرجانی به جزیره های مصنوعی انجام داد و در این جزیره ها باند فرود هواپیما و بندرگاه و زیرساخت های نظامی ایجاد کرد.

در همین راستا، دیگر کشورها نیز اقداماتی مشابه اما با حجم محدودتر انجام دادند.

واشنگتن از اتخاذ موضعی روشن در این کشمکش خودداری می کند، با این حال، تاکید می کند که این اختلاف باید از طریق دیپلماسی حل و فصل شود نه از طریق قرار دادن طرف های دیگر در برابر عمل انجام شدۀ نظامی.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن