افغانستانبرگزیده های سایت

هیچ مسوول دولتی با ارایه قضا و قدر کم‌کاری خود را توجیه نکند

رییس جمهور غنی با انتقاد از عملکردی برخی مقام‌های دولتی تاکید کرد که هیچ مسوول دولتی حق ندارد با پیش کشیدن قضا و قدر و تفسیر غلط از یک موضوع عقیدتی، از خود سلب مسوولیت کرده و کم کاری خود را توجیه کند.

او اشاره به شخص خاصی نکرد؛ اما ظاهرا منظور او اسدالله عمرخیل، والی کندز است که پیشتر گفته بود مرگ به اذن خدا است و مردم اگر در قوطی‌های آهنی باشند نیز کشته خواهند شد.

این موضوع واکنش‌های گسترده‌یی را در پی داشت و برخی از نهادهای مدافع حقوق بشر و فعالان مدنی این اظهارات را غیر مسوولانه و ناآگاهانه دانسته اند.

سمیع حامد، نویسنده و شاعر افغان در صفحه فیسبوکش نوشته بود که کسی به والی کندز بگوید که اگر به این بیانت باور داری، چرا محافظ با خود نگه می داری؟

رییس جمهور اما در سخنرانی تلویزیونی دیشب خود گفت که باید فعالیت ادارات دولتی به تغییرات واقعی در زندگی مردم بینجامد، نه اینکه تنها خوراک خبری تولید شود.

غنی گفت: “کسانی که نتوانند پلان درست برای اداره خود تهیه کنند و یا نتوانند بودجه انکشافی خود را مطابق با پلان به مصرف برسانند، به عنوان مدیران ناموفق شناخته شده و بعد از بررسی کارنامه ناکام شان قابل سبک‌دوشی از وظیفه خواهند بود.”

به گفته‌ی او، دریافت کمک‌های جامعه جهانی مشروط به این است که نهادهای ما ظرفیت تدوین برنامه را پیدا کنند، و برنامه ها از شفافیت کافی برخوردار باشند.

جامعه‌ی بین‌الملل

رییس جمهور غنی می‌گوید که ۱۵.۲ میلیارد دالر کمک خارجی، چک سفید نیست و فراهم شدن این کمک‌ها در هر مرحله نیازمند ایجاد اصلاحاتی است که حکومت وحدت ملی به آن تعهد شده است.

او با اشاره به آوردن اصلاحات گسترده در نهادهای امنیتی و دفاعی گفت که تعیینات در این نهادها باید دور از ملاحظات سیاسی مداخله‌ی زورمندان و حلقات مافیایی انجام شود.

آقای غنی که شام دیروز که از طریق پرده‌ی تلویزیون با مردم صحبت می‌کرد گفت که افزایش تلفات و گسترش جنگ ریشه در ناکارایی برخی رهبران جنگی دارد.

رییس جمهور غنی افزود که بخش عمده مشکلات امنیتی در دو سال گذشته به دلیل ناتوانی سربازان افغان در مقابله با دشمن نبوده بلکه به علت سپردن وظایف مهم به کسانی بوده است که از “شایستگی مسلکی” برخوردار نبوده و با ملاحظات غیرمسلکی در آن سمت‌ها گماشته شده اند.

به گفته‌ی او، در آینده ترفیعات نظامی بر بنیاد دستاورد محسوس مسلکی صورت خواهد گرفت و او گفت که دخالت‌های سیاسی در امور نهادهای امنیتی و دفاعی باید خاتمه یابد.

او از شخصی در این مورد نام نبرد اما از دخالت برخی حلقات در تعیینات در ادارات دولتی ملکی و نظامی انتقاد کرد.

رییس جمهور در جریان چند ماه گذشته چندین مقام دولتی را به دلیل آنچه غفلت وظیفوی دانسته شده از کار برکنار کرده؛ اما او در سخنرانی دیشب خود نیز افزود که اصلاحات گسترده‌ی داخلی در راه است.

مبارزه با فساد و تروریزم

رییس جمهور غنی در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت که نهادهای امنیتی و دفاعی باید “از هر رنگ و بوی سیاسی، سمتی، حزبی و قومی پاک مانده” و از هر لحاظ ملی و مسلکی باقی بماند.

تقرر افراد ناقابل و غیرمسلکی نه تنها ظرفیت اداری و ارایه خدمات را مصدوم کرده بلکه به باور آگاهان زمینه گسترش فساد را در ادارات نیز فراهم کرده است.

آقای غنی افزود که مبارزه با فساد و قانون گریزی در افغانستان به اندازه جنگ با تروریزم پرهزینه و پردرد سر است.

او افزود که فایق آمدن بر مشکل فساد زمانگیر است اما به گفته وی حکومت وحدت ملی در دوسال گذشته توانسته است برخی منابع عمده فساد را محدود کرده و میکانیزم مقابله با این پدیده را ایجاد کند.

چندی پیش، عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت افغانستان هشدار داد که تحت عنوان مبارزه با فساد اداری نباید بر خلاف شخصیت‌های سیاسی و ملی اقدام شود.

آقای عبدالله گفت که در برخی موارد با رییس جمهور غنی اختلاف دارد.

براساس توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی باید ۵۰ درصد اراکین دولتی از سوی رییس جمهور ۵۰ درصد دیگر از سوی رییس اجراییه، البته با توافق کلی هر دو رهبر به کار گماشته شوند.

اما ناسازگاری دو رهبر سبب شد که شماری از پست‌های دولتی به ویژه وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی برای مدت طولانی از سوی سرپرستان اداره شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن