اخبار کوتاهتیتر یک

واکسین کرونا از انحصاری تا جهانی

شرکت دواسازی "کیور واک" از ماه جنوری به این سو برای تولید یک واکسین علیه ویروس جدید کرونا تحقیق می کند. هتیچ تاکید کرد که آنها مصمم هستند تا این شرکت کارمندان و مقر اصلی اش در  شهر توبینگن آلمان را حفظ کند.

یک شرکت آلمانی شدیداً برای تولید واکسینی علیه ویروس کرونا تحقیق می کند. ایالات متحده امریکا تلاش می کند تا فعالیت های این شرکت را برای خود انحصاری سازد. اما این شرکت می گوید تلاش دارد واکسینی را برای تمام جهان تولید کند.

به گزارش خبرگزاری رشد، روزنامه آلمانی “منهایمر مورگن”، شرکت دواسازی آلمانی “کیور واک” نمی خواهد که واکسین ضد کرونا را تنها برای امریکا تولید کند. کریستوف هتیچ، مدیر عامل این شرکت به این روزنامه گفته است: “ما می خواهیم واکسینی برای تمام جهان بسازیم، نه فقط برای دولت های جداگانه.”

شرکت دواسازی “کیور واک” از ماه جنوری به این سو برای تولید یک واکسین علیه ویروس جدید کرونا تحقیق می کند. هتیچ تاکید کرد که آنها مصمم هستند تا این شرکت کارمندان و مقر اصلی اش در  شهر توبینگن آلمان را حفظ کند.

مخالفت آلمان با امریکا

میان آلمان و ایالات متحده امریکا در مورد شرکت دواسازی آلمانی مشاجره به میان آمده است. وزارت صحت آلمان گزارش روزنامه “ولت ام زونتاگ” در این مورد را تائید کرده است.

از حلقات حکومتی آلمان گزارش شده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، تلاش می کند تا دانشمندان آلمانی را با حمایت های مالی بسیار زیاد به سوی امریکا جلب کند و واکسین ضد کرونا را منحصراً برای ایالات متحده امریکا به دست بیاورد.

تازه ترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان در نقشه تهیه شده توسط دانشگاه امریکایی جان هاپکینز:

یک نماینده حکومت ایالات متحده امریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است که این گزارش “بسیار مبالغه آمیز” است. از حکومت آلمان نقل شده است که ترامپ همه تلاش ها را به خرج می دهد تا واکسینی را برای ایالات متحده امریکا به دست آورد، “اما تنها برای ایالات متحده امریکا.”

حالا نمایندگان حکومت آلمان با شرکت “کیور واک” مذاکره می کنند. یک سخنگوی وزارت صحت این کشور با تائید این خبر گفته است: “حکومت آلمان بسیار علاقمند است تا یک واکسین موثر را علیه ویروس جدید کرونا هم در آلمان و هم در اروپا انکشاف دهد. در این ارتباط حکومت با شرکت  کیور واک در تبادل نظر بسیار نزدیک قرار دارد” و آلمان می خواهد با پیشنهادهای حمایت مالی فعالیت این تصدی را حفط کند.

یک نماینده حکومت ایالات متحده امریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است که حکومت این کشور با بیش از ۲۵ شرکت گفتگو کرده است که برای ایجاد واکسین ضد کرونا کار می کنند و اکثریت این شرکت ها برای آغاز کار، از سرمایه گذاران ایالات متحده امریکا حمایت مالی گرفته اند.

این نماینده حکومت ایالات متحده امریکا افزود: “ما بازهم با هر شرکت دیگری که بتواند در این زمینه کمک کند گفتگو می کنیم و هر راه حلی (که یافته شود) در اختیار جهان قرار خواهد گرفت.”

احزاب مختلف آلمان از این برخورد احتمالی ایالات متحده امریکا انتقاد کرده اند. از جمله خانم بربل باس، معاون جناح پارلمانی حزب سوسیال دموکرات در برلین گفت که در این جا “یک مساله اخلاقی مطرح است، نه مساله اقتصادی و یا اصلاً ملی. در مورد این ویروس همه گیر در سطح جهانی، مساله مربوط به همه انسان هاست، نه بر سر «تقدم امریکا».”

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن