افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

واکنش صالح به تصمیم کمیته اعتباربخشی سازمان ملل در مورد طالبان

امرالله صالح معاون دولت پیشین افغانستان از تصمیم کمیته اعتبار بخشی سازمان ملل متحد مبنی بر عدم تحویل دهی کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان، قدردانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ صالح امروز پنج‌شنبه (۱۱ قوس) در صفحه فیسبوک خود نوشته، “تداوم نماینده گی دایمی  دولت جمهوری اسلامی افغانستان را در سازمان ملل متحد به همه مبارک باد میگویم . اهتزاز پرچم ملی کشور در مقر سازمان ملل متحد مرحم و التیام کوچکی بر احساسات، عواطف و پیکر زخمی ملتیست که تهاجم گروه دست نشانده، متحجر و ستم گر طالبان آنرا شدیدا  مجروح ساخته است.”

او افزوده، از اعضای  کمیته اعتبارات سازمان ملل متحد بخاطر این تصمیم معقول و مشروع شان  ابراز امتنان می‌کند.

به گفته او، مقاومت و مبارزه مردم افغانستان برضد گروه طالب  توانست یک بار دیگر ماهیت اصلی آنها را به جهانیان هویدا سازد.

صالح گفته، درین مبارزه نقش زنان کشور بخاطر دفاع از حقوق انسانی و اسلامی شان بارز و مایه افتخار همه بوده و می باشد.  زنان افغانستان نشان دادند که تحجر و افراطیت ستم گر صدای برحق شان را خموش ساخته نمیتواند.

او از دیپلمات های متعهد کشور که با افتخار از داعیه کثرت گرایی  افغانستان نماینده گی کرده اند نیز ابراز امتنان کرده است.

صالح افزوده، “امروز مقاومت در برابر رژیم دست نشانده و ستم گر طالب در ابعاد مختلف و به شیوه های مختلف در سراسر کشور ادامه دارد.

طالبان  با توسل به فریب، اتکا به کمک بی دریغ نظامی پاکستان و استفاده سو از نیت صلح خواهانه ملت و دولت به دستاورد نظامی دستیاب گردیدند و  توانستند  روند آشتی و مصالحه ملی را تخریب کنند.”

به گفته او، این خراب کاری و سبوتاژ اما  نتوانست برای آنها مشروعیت داخلی و یا بین المللی ایجاد کند. تمکین به کثرت گرایی، مراجعه به مردم برای بدست آوردن  مشروعیت و همدیگر پذیری راه حل اساسی برای رسیدن به صلح  ثبات است.

او خاطر نشان کرده که اتکای مطلق به تفنگ، شکنجه و کشتار  معترضان و  تجرید اقوام  و جریان‌های سیاسی  که اکنون  روش بنیادی طالب  برای تداوم حکومت ظلم است محکوم به شکست خواهد بود.

این در حالی است که کمیته اعتبار بخشی سازمان ملل که قرار بود شب گذشته به وقت افغانستان در مورد سرنوشت کرسی های افغانستان و میانمار در سازمان ملل متحد نشست برگزار کند.

اما؛ مسوول این کمیته گفته این تصمیم فعلا به تعویق افتاده است؛ یعنی کرسی افغانستان به طالبان واگذار نشده است.

با این وجود، نماینده دولت پیشین افغانستان کماکان به کارخود در این سازمان ادامه می دهد.

روسیه، چین و امریکا از اعضای این کمیته نه نفری هستند که درباره اعتبار و صلاحیت نمایندگان ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد تصمیم‌گیری می‌کنند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی در دوحه را به عنوان سفیر افغانستان در سازمان ملل معرفی کرد.
اما؛ سازمان تاهنوز به او اجازه نداده کرسی افغانستان را تصاحب کند.

زیرا این سازمان معتقد است طالبان با زور نظامی قدرت را در دست گرفته و مشروعیت ندارند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن