اجتماعیبرگزیده های سایت

واکنش های گسترده با رفتار”توهین آمیز” به ابراهیم عابد+عکس

رفتار “توهین‌آمیز نظامی‌پوشان کشور” با ابراهیم عابد، طنزپرداز، واکنش‌های گسترده در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

روز گذشته ویدئویی از آقای ابراهیم عابد در فیسبوک منتشر شد. در این ویدئو شماری افراد که لباس نظامی به تن دارند، او را در مقابل دوربین محکم گرفته و می‌گویند: “ابراهیم عابد را در حال نشئه/مست ببینید. این دستاورد ماست… پشت مردم/درباره مردم گپ می‌زنه در رسانه‌ها. در حالت نشئه وضعیتش را ببینید. خوب سیل کنید/ببینید.”

در این ویدئو نظامیان او را به شدت تکان می‌دهند و جیبش را تلاشی می‌کنند. آقای عابد ظاهرا در ویدئو در حالت غیرعادی است، تسبیحی در دست دارد و ساکت می‌ماند.

از حرف‌هایی که در ویدئو زده می‌شود، مشخص می‌شود که این رویداد در منطقه پغمان شهر کابل رخ داده اما هنوز مشخص نیست چه کسی این ویدئو را منتشر کرده است.

ویدیویی از ابراهیم عابد در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که او ظاهرا در آن در حالت غیرعادی است، تسبیحی در دست دارد و ساکت می‌ماند

عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی نشر این ویدئو را نقض حریم خصوصی خواندند و خواهان مجازات عاملان آن شدند. شماری نیز آقای عابد را متهم به شراب خوردن کردند و گفتند قانون شکنی کرده است.

شماری هم از نهادهای امنیتی به شدت انتقاد کردند که گویا نمی‌توانند مانع حملات انتحاری، انفجارها و جرایم جنایی شوند اما بازداشت عابد را “یک دستاورد می‌خوانند”.

یک روز پس از نشر این ویدئو، ابراهیم عابد ویدئوی در صفحه فیسبوکش منتشر کرد و در آن گفت که ویدئوی منتشر شده مربوط به سالهای گذشته است.

او می‌گوید: “نشر این ویدئو برایم بسیار اذیت کننده است. اگر این ویدئو شما را خفه/ناراحت ساخته باشد متاسف هستم. این ویدئو مربوط سالهای پیش است و نشان دهنده شخصیت واقعی من نیست. این چیزها مانع کارم شده نمی‌تواند. وعده می‌کنم که مثل همیشه با تعهد، پاکی و پاکدلی به کارم ادامه بدهم. تشکر از حمایت تان.”

نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی نیز اعلامیه‌ای منتشر کرده و خواهان پیگرد عاملان فیلمبرداری از ابراهیم عابد شده است.

نی نوشته که آقای عابد، کارمند رسانه‌ای در این ویدئو در حالت “خلسه” است و با او برخورد “غیرانسانی” صورت گرفته است.

به باور مسئولان نی، الفاظی که در این فیلم رد و بدل می‌شود، نشان می‌دهد که عاملان فیلمبرداری دنبال سرکوب کار و فعالیت این کارمند رسانه‌ای هستند.

دفتر نی تاکید کرده که فریضه‌های دینی در افغانستان باید مراعات شود اما “نباید از رعایت و عدم رعایت این شئونات به واسطه افراد و نهادهای اجتماعی رسمی و غیررسمی استفاده سوء صورت گیرد.”

نجیب دانش، سخنگوی وزارت امور داخله کشور نیز صبح امروز در صفحه فیسبوک خود نوشت: “موضوع ابراهیم عابد، هنرپیشه موفق کشور به صورت همه جانبه تحت بررسی ما قرار دارد. به نهادهای کشفی مربوط و پلیس ولسوالی پغمان هدایت جدی داده شده.”

ابراهیم عابد، یکی از طنزپردازان کشورکه در برنامه “شبکه خنده” در تلویزیون خصوصی طلوع در افغانستان است. این برنامه یکبار در هفته نشر می‌شود و رویدادهای یک هفته را به‌گونه طنزی آن روایت می‌کند.

در این برنامه انتقادات شدید به گونه طنز از سیاستمداران و زورمندان این کشور صورت می‌گیرد. برنامه شبکه خنده، طرفداران بسیاری در میان افغان‌های داخل و بیرون افغانستان دارد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن