افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

وحید عمر به هوداران حکومت موقت؛ خانه کانکریتی تان را خراب میکنید

عمر نوشت: «بعد از بیست سال نظام سازی، بحث ایجاد حکومت موقت مثل این است که شما خانه کانکریتی تان را که نیاز به ترمیم و تحکیم دارد، از پای‌بست ویران کنید و روی زمینش خیمه پلاستیکی برپا کنید».

در این روزها دور دوم مذاکرات صلح میان هیأت‌های دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر ادامه دارد، اما وحید عمر مشاور رئیس جمهوری این کشور در توییتی نوشت، بحث ایجاد حکومت موقت مثل این است که خانه «کانکریتی» تان را خراب و جای آن «خیمه پلاستیکی» برپا کنید.

عمر نوشت: «بعد از بیست سال نظام سازی، بحث ایجاد حکومت موقت مثل این است که شما خانه کانکریتی تان را که نیاز به ترمیم و تحکیم دارد، از پای‌بست ویران کنید و روی زمینش خیمه پلاستیکی برپا کنید».

از سوی دیگر، محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان پنج‌شنبه  در سفری به ولایت ننگرهار در شرق این کشور گفت، اگر طالبان خود را افغان می‌دانند باید آتش‌بس کنند.

براساس اعلامیه‌ای ارگ ریاست جمهوری افغانستان، غنی تاکید کرد: «حکومت افغانستان به صلح متعهد است و هیچ کسی مانع صلح باعزت شده نمی‌تواند. معیار برای صلح این است که زعامت برخاسته از ارادۀ ملت می‌باشد و اگر طالبان خود را افغان می‌دانند باید آتش‌بس کنند».

در همین حال، صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان سه‌شنبه ۵ ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد، اولویت مردم و دولت این کشور در دور دوم مذاکرات صلح با طالبان قطع فوری خشونت‌ها و تأمین آتش‌بس است.

صدیقی در توییتی نوشت: «هم‌زمان با حضور هیات مذاکره‌کننده‌ی صلح دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه، مرحله‌ی دوم مذاکرات صلح به‌زودی آغاز خواهد شد. هیات، پشتیبانی مردم و قشرهای مختلف جامعه‌ را با خود دارد. اولویت‌های مردم و دولت، قطع فوری خشونت‌ها، تامین آتش‌بس و دست‌یابی به صلح پایدار در افغانستان است».

همچنان هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان سه‌شنبه هفته گذشته وارد قطر شد و دور دوم مذاکرات میان دولت افغانستان و طالبان شامگاه چهارشنبه ۶ ژانویه امسال از سر گرفته شد.

نادر نادری عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان در توییتی نوشت: «هیأت مذاکرات صلح جمهوری اسلامی افغانستان، از نظریات و راهنمایی‌های لازم برای آغاز موفقانهٔ دور دوم مذاکرات صلح برخوردار شده و آماده است تا به‌منظور تأمین صلح سراسری در کشور گفت‌وگوها را از سر گیرد. در جریان مشورت‌ها معلوم شد که آتش‌بس نخستین خواست مردم ما است».

شایان ذکر است که اولین دور مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان به تاریخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۰ در دوحه قطر آغاز شد و به تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰ برای ۲۳ روز متوقف شد.

هیأت‌های مذاکره‌کننده صلح دولت افغانستان و طالبان حدود دو ماه پیش در مورد طرزالعمل مذاکرات صلح توافق کردند.

لینک کوتاه

https://www.roushd.news/r58p
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن