اقتصادیبرگزیده های سایت

ورود کلدار از مرز تورخم ممنوع اعلام شد

دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار از ممنوعیت ورود کلدار از طریق گذرگاه تورخم به افغانستان خبر داده‌ است.

شاه‌‌محمود میاخیل، والی ننگرهار از جانب دیگر هشدار داده است که  به کسی اجازه انتقال بیش از نیاز پول افغانی را به پاکستان نمی‌دهد.

این تصمیم پس از آغاز کارزار منع استفاده از رویپه پاکستانی که در افغانستان به کلدار مشهور است، در دادوستدها در ولایت ننگرهار روی دست گرفته شده است. این کارزار در ولایت‌های جنوب و شرق کشور بیش از یک ماه است که جریان دارد.

دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار روز یک‌شنبه، هشتم جدی با نشر خبرنامه‌ای به نقل از مسوولان شهرک مرزی تورخم، اعلام کرد که ممنوعیت ورود کلدار از پاکستان به افغانستان روی دست گرفته شده و هم‌زمان با آن به کسی اجازه داده نخواهد شد تا بیش از نیاز پول افغانی را با خود به پاکستان ببرد.

این دفتر ورود کلدار از مرز تورخم به افغانستان را از موانع اصلی کارزار منع استفاده از کلدار در ولایت ننگرهار عنوان کرده است. هم‌چنان باشنده‌گان ننگرهار شکایت کرده‌اند که پول افغانی از مرز تورخم به پاکستان منتقل می‌شود تا مانع این کارزار شود.

با این حال، والی ننگرهار هشدار داده است کسانی که قصد انتقال بیش از نیاز پول افغانی را به پاکستان داشته باشند، جزا می‌بینند.

هم‌چنان مسوولان کمیساری تورخم گفته‌اند که به پولیس دستور صریح داده شده است که به هیچ کس اجازه انتقال کلدار به ننگرهار و قاچاق افغانی به پاکستان را ندهند.

نجیب‌الله ساپی، کمیسار تورخم گفته است که همه‌روزه کسانی که از تورخم تردد می‌کنند، تلاشی می‌شوند. او تأکید کرده است، کسانی که کلدار داشته باشند، در صرافی‌ها باید به افغانی صرف کنند.

راحت‌گل، شهردار تورخم نیز گفته است که در حال حاضر همه نرخ «خرید و فروش» افغانی شده است.

ننگرهار از ولایت‌هایی است که دادوستد در آن از سال‌ها به این سو به کلدار صورت می‌گیرد.

از دو هفته به این‌سو، مسوولان محلی کمپین افغانی به جای کلدار را به راه انداخته‌اند.

مسوولان ننگرهار می‌گویند که این کمپین را به صورت همزمان در مرکز و لسوالی‌های این ولایت گسترش داده‌اند تا به این ترتیب افغانی را در همه ساحات ننگرهار جای‌گزین کلدار پاکستانی کنند.

پس از آغاز کارزار منع استفاده از کلدار در ولایت‌های جنوب و شرق کشور برخی گزارش‌ها حاکی از این است که مردم با کمبود پول افغانی روبه‌رو شده‌اند و به همین دلیل برخی‌ مارکیت‌ها نیز مسدود شده است.

بانک مرکزی اما اعلام کرده است که برای حمایت از کارزار حدود یک‌ونیم میلیارد پول خُرد افغانی را راهی بازارهای این ولایات کرده است.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن