افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یکمصاحبه

وزارت‌های داخله و حج و اوقاف باید مانع سوء استفاده از منبر شوند

فریده نیکزاد مسئول مرکز حمایت از زنان ژورنالیست در افغانستان می‌گوید که وزارت‌های امور داخله و حج اوقاف نباید اجازه بدهند که عده‌ای از منبر بر علیه زنان استفاده سو کنند.

خانم نیکزاد در واکنش به سخنان اخیر مولوی مجیب الرحمان انصاری، ملاامام مسجد گازرگاه شهر هرات، به خبرگزاری رشد گفت: “هیچ شخصی حق ندارد به خاطر زیر فشار قرار دادن زنان یک کمیته غیرقانونی را بسازد و برای خبرنگاران زن مشکل ایجاد کند.”

مسئول مرکز حمایت از زنان ژورنالیست افزود که قانون باید در کل کشور به صورت یکسان تطبیق شود و اجازه سو استفاده به افراد داده نشود.

مولوی مجیب الرحمان انصاری، امام مسجد جامع گازرگاه شهر هرات (روز پنجشنبه ۲۶ جدی) مانع حضور زنان خبرنگار در نشست خبری‌اش شد.

او در پاسخی به پرسشی در این مورد گفت: “من نمی خواهم خواهران ملعبه قرار بگیرند. زنان جایگاه، ارزش و منزلت دارند. اگر اسلام می‌گوید زنان در خانه خود بنشینند، این تحقیر نیست. این عزت زن است. وقتی نفقه را مرد می‌دهد عزت زن است. وقتی می‌گوید با حجاب بیرون برو عزت زن است… ما گفتیم خواهران نیایند و تشریف نیاورند… همان کارها را که مختص‌شان است و دین تعیین کرده انجام دهند.”

این ملای مسجد افزود که اسلام به زنان اجازه نمی‌دهد که در بین مردان و در کنار مردان حاضر شده و کار کنند.

مرکز حمایت از زنان خبرنگار افغانستان می‌گوید که اقدام مولوی مجیب الرحمان انصاری یک کار غیر قانونی است او دو قانون را نقض کرده است.

خانم نیکزاد  گفت که خبرنگاران زن و مرد مسئولیت خبررسانی دارند و سقف جدا کردن و یا اجازه ورود ندادن به خبرنگاران زن، خودش نقض صریح قانون است.

مسئول مرکز حمایت از زنان خبرنگار افغانستان گفت که “رسانه‌های افغانستان باید یک حرکت حمایتی می‌کردند و این نشست را تحت پوشش قرار نمی‌دادند و نشست مذکور را تحریم و از خبرنگاران زن دفاع می‌کردند.”

او علاوه کرد، این اقدام مولوی مجیب الرحمان قابل نگرانی است و ممکن است که این عملکرد به دیگر ولایت‌ها نیز سرایت کند و اینکه بر خانواده‌ها تاثیر بگذارد که مانع حضور زنان در جامعه شود.

او از مسئولان حکومتی خواست که مانع چنین حرکاتی شوند و اجازه ندهند که عده‌ای خودسری کند.

پیش از این، وزارت ارشاد حج و اوقاف در واکنش به این اظهارات مجیب الرحمان گفته بود که ملا امامان مساجد برای تطبیق و اجرای حدود شریعت وظیفه ندارند.

مولوی فضل کریم سراجی، رئیس انسجام امور مساجد این وزارت گفت که تنها محاکم برای اجرای حدود شریعت اسلامی صلاحیت دارند.

آقای سراجی افزود که ملا امامان مساجد برای اجرای حدود شریعت وظیفه ندارند اما این ملا امامان می‌توانند محاکم را برای حدود شریعت تشویق کنند؛ او اظهارات مولوی انصاری را در هرات را احساساتی خواند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات نیز گفته که قانون اساسی افغانستان اسلامی است و “اسلام به هیچ وجه به یک نفر اجازه تطبیق حدود را نمی‌دهد.”

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری نیز نسبت به راه ندادن خبرنگاران زن به نشست خبری خطیب مسجد گازرگاه شهر هرات انتقاد کرده و گفته بود که این کار نقض قانون اساسی، قانون رسانه‌ها و هم قانون دسترسی به اطلاعات است.

اما با وجود این همه انتقاد، تاکنون نهادهای دولتی به این موضوع واکنشی نشان نداده است و مجیب الرحمان انصاری را بازداشت نکرده است.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخله از اظهار نظر در مورد دستگیری مجیب الرحمان انصاری خودداری کرد و گفت که این مسئولیت بر عهده لوی سارنوالی است.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی نیز اظهار نظری نکرد و گفت که باید در این مورد وزارت حج و اوقاف اقدام کند و یا اینکه کسی از او شاکی شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن