افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

وزارت خارجه امریکا مانع پروازهای تخلیه از افغانستان می‌شود

جسی جانسن رییس یک گروه غیرانتفاعی که برای تخلیه شهروندان امریکا و متحدانش از افغانستان، کار می‌کند، می‌گوید وزارت خارجه امریکا مانع پروازهای تخلیه از افغانستان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ جانسن که عضو سابق ارتش امریکا نیز است گفته که وزارت خارجه امریکا، تخلیه افرادی که از سوی طالبان به دلیل همکاری با دولت ایالات متحده تهدید به مرگ شده‌اند را برای سازمان‌های امدادی خصوصی غیرممکن می‌کند.

او به نیویارک پست افزوده، در اوایل سال جاری، این نهاد برای هزار نفر تخت خواب فراهم کرده بود، اما از آن برای یک هزار و 200 نفری استفاده شده که از افغانستان خارج شده بودند و در کشور سوم در مسیر امریکا توقف می‌کردند.

به گفته او، قبل از این‌که پروازهای خروج این افراد از افغانستان انجام شود، وزارت امورخارجه به این سازمان اطلاع داده بود که آن‌ها باید این تخت‌های خواب را برای گروه جداگانه‌ای از افرادی را که قبلاً به آلمان تخلیه شده بودند، ببرند.

جانسن گفته که آنان جایی‌ را که برای پرواز یک‌ هزار و 200 نفر فراهم کرده بودند که تخت نداشته است.

او مدعی شده اقدامات مشابه بسیاری از پروازهای تخلیه نیروهای «Task Force Argo» را متوقف کرده است.

به گفته او، “وزارت امورخارجه نه‌تنها کمک نکرده، بلکه به گونه فعال چیزهایی را می‌دزدد که ما درباره آن‌ها مذاکره کرده‌ایم.”

او، وزارت خارجه امریکا را متهم کرده راه مذاکرات هر سازمان امدادرسان و نجات دهنده خصوصی را با کشورهای سوم، بسته می‌کند.

جانسن گفته، آنان سه پرواز داشته‌اند که برای بیش از هشت هفته متوقف شده‌اند و یک هزار و 200 نفر در انتظار تخلیه هستند.

به گفته او، در میان کسانی‌ که انتظار تخلیه را دارند، راهبه‌های کاتولیک، یک شهروند امریکایی، اعضای خانواده و دارندگان گرین کارت و سایر افراد در معرض خطر هستند.

او تاکید کرده است که آنان نتوانستند افراد یاد شده را تخلیه کنند، زیرا جایی برای بردن‌شان ندارند.

به گفته او، وزارت امورخارجه امریکا هیچ علاقه‌ای به تخلیه افرادی ندارد که جان‌شان را برای محافظت از شهروندان امریکایی به خطر انداخته‌اند.

به گفته جانسن، این سازمان، دو هزار و 126 متحد افغان، شهروندان امریکایی و دارندگان گرین کارت را نجات داده و با تعداد چهار هزار نفر که درخواست کمک کرده‌اند، در تماس است.

او گفته که هزاران تن از متحدان افغان و خانواده‌هایی‌شان هنوز تحت کنترل طالبان زندگی می‌کنند.

این سازمان گفته که آنان درحال بررسی بیش از 10 هزار نفر واجد شرایط، 38 هزار دارندگان پرونده SIV و کسانی هستند که خانواده‌های شان برای خروج از افغانستان درخواست کمک کرده‌اند.

با این وجود، وزارت خارجه امریکا در مورد این ادعاها پاسخ نداده است.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن