اجتماعیاخبار کوتاهتیتر یک

وزارت صحت از افزایش ویروس کانگو در جریان عید هشدار داد

وزارت های صحت عامه و زراعت و مالداری، سازمان صحی جهان و سازمان زراعت و غذا در آستانهء برگزاری عید قربان با نشر اعلامیه ای مشترک ازافزایش مرض ویروسی مهلک تب خون دهنده (کریما کانگو) برای مردم هشدار داد.

به گزارش رشد، وزارت صحت امروز (چهارشنبه) با نشر خبرنامه ای گفته است که کریما یا کانگو از طریق کنه ای حیوان انتقال می یابد و این مرض در ابتدا از طریق کنه و تماس و پشم حیوان خون ملوس در جریان ذبح و یا بعد از ذبح انتقال می یابد.
این نهادها از مردم خواسته تا مراقبت های ویژه ای در مراسم عید قربان برای ذبح حیوانات و محافظت از جان شان را اتخاذ کند.
در خبرنامه به نقل از فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه ای کشور گفته شده که کانگو یک مسئله جدی صحی در افغانستان است و امسال ۶۶ مورد این مرض ثبت شده که ۱۲ فرد مبتلا به این مرض جان باختند.
در همین حال اسدالله ضمیر، وزیر زراعت و مالداری کشور نیز گفته: این خیلی مهم است که مردم در جریان دست زدن به حیوانات و پشم آنان از دست کش و لباس های وقایوی استفاده کنند و برای جلوگیری از انتقال کنه از حیوان به انسان لباس های روشن استفاده شوند تا به صورت واضح تشخیص شود.
ریچارت پیپر کورن، نماینده سازمان صحی جهان برای افغانستان گفت: سازمان صحی جهان، وزارت صحت عامه را در قسمت بهبود نظارت و بررسی، ارتقای ظرفیت لابراتواری و فعالیت های سیستم نظارت و بررسی حمایت می کند.
به گفته او، فراهم کنندگان مراقبت های صحی آموزش داده می شوند تا بتوانند افراد مبتلا به کانگو را به درستی تشخیص و تداوی نمایند و پیام های درستی را در باره این مرض پخش و نثر کنند.
همچنان آقای تومو شیچیری نماینده سازمان زراعت و غذا گفت: سازمان زراعت و غذا کاملا از این ابتکار وقایویی مهم حمایت می کند و علاوه بر آن اقداماتی در جهت بلند بردن قابلیت ها و توانایی ها اتخاذ شده و آگاهی مردمی را که با سکتور مالداری سروکار دارند بهبود ببخشد. کریما یا کانگو یکی از ویروس هایست که تا هنوز هیچ واکسینی در زمینه وقایه بر ضد آن ساخته نشده است، میزبان اولی این ویروس وجود حیوانات اند و از طریق تماس با حیوان و پشم حیوان به راحتی به وجود انسان انتقال می یابد.
علایم این مرض؛ تب شدید، سردردی، درد عضلات، شخ ماندن گردن، کمردردی و ترس از نور که همراه با دلبدی و استفراغ، درد بطن و اسهال است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن