افغانستانتیتر یک

وزیر امور خارجه قطر: کمک‌های مالی به طالبان احتمال دارد به گروه‌های تروریستی برسد

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر می‌گوید که احتمال این وجود دارد که کمک‌های خارجی به طالبان به دست گروه‌های تروریستی برسد.

او در گفتگو با بی‌بی‌سی ابراز امیدواری کرد که طالبان دستاوردهای دو دهه گذشته افغانستان را از میان نبرند.

با این که قطر تا هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما روابط نزدیک با این گروه دارد. قطر میزبان مذاکرات ایالات متحده و طالبان در دوحه بود که منجر به توافق برسر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شد.

با این حال، قطر هنوز به روابط نزدیک طالبان با گروه‌‌‌های تروریستی به دیده تردید می‌‌نگرد. در حالیکه بریتانیا به زودی میزبان نشست بین المللی برای جمع آوری دستکم ۴ میلیارد دالر کمک به مردم افغانستان خواهد بود، وزیر خارجه قطر عقیده دارد که در صورت دسترسی طالبان به کمک‌های خارجی، احتمال دارد که گروه‌های تروریستی نیز از آن نفع ببرند.

به گزارش بی‌بی‌سی، وزیر خارجه قطر گفته است که او « نمی‌تواند اطمینان داشته باشد که کمک‌های مالی که به مقام‌های طالبان در افغانستان می‌شود، به دست گروه‌های تروریستی نخواهد افتاد.»

کشورهای تمویل کننده قصد دارند که با دور زدن طالبان، کمک‌های مالی خود را از طریق سازمان‌های بین المللی صرف امور خیریه و نیازهای عاجل مردم افغانستان کنند که به گفته این سازمان‌ها، با فقر و گرسنگی شدید رو به رو اند.

در این میان، قسمتی از این پول‌ها به بخش‌های کلیدی مانند صحت و معارف کمک شده است. تام وست، نماینده امریکا در امور افغانستان، دیروز در صحبت با انستیتوت صلح ایالات متحده هشدار داد که اگر طالبان به خواسته‌های جهانی در قسمت بازگشت دختران به مکتب گوش نکند، کمک‌های جهانی به بخش تعلیم و تربیه قطع خواهد شد.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی به بی‌بی‌سی این نکته را هم گفت که در تلاش است تا این گروه را متقاعد کند که دستاوردهای بیست سال اخیر افغانستان را معکوس نکنند.

بیشتر بخوانید: یک هیات بلندپایه وزارت خارجه طالبان به قطر رفته است

لینک کوتاه
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن