افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

وزیر خارجه چین خواستار لغو تحریم‌های ضد طالبان شد

وزیر خارجه چین، روز دوشنبه در دوحه با هیأت طالبان دیدار کرده و پیش‌تر طالبان نیز از انجام این دیدار خبر داده‌بودند. وزارت خارجه چین، امروز سه‌شنبه، ۴ عقرب در اعلامیه‌ای گفته‌است که در این دیدار بر ضرورت لغو تحریم‌ها علیه طالبان تاکید شده‌است.

او گفته‌است: «چین برای مشکلات انسانی که افغانستان در حال حاضر با آن مواجه است، اهمیت زیادی قایل است و ایالات متحده و کشورهای غربی را ترغیب به لغو تحریم‌ها می‌کند.»

وانگ یی افزوده که تمامی طرف‌ها باید به شیوه‌ای معقول و عمل‌گرایانه با طالبان همکاری کنند تا از این طریق به افغانستان کمک کنند در مسیر توسعه گام بردارد.

وی در ادامه تصریح کرد: «چین آمادگی دارد با تمام توان به ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم افغانستان ادامه دهد و با جامعه بین‌الملل برای کمک به مردم افغانستان برای غلبه بر مشکلات موقت‌، دستیابی به بهبودی اقتصادی و خودسازی همکاری کند.»

آقای وانگ تأکید کرد که پکن هیچ‌گاه به دنبال مداخله در امور داخلی افغانستان نبوده و هرگز به دنبال دستاوردهای شخصی و اعمال نفوذ در افغانستان نیست و تنها از تلاش‌های مردم افغانستان برای ثبات‌بخشی و بازسازی این کشور حمایت می‌کند.

این مقام ارشد چین تأکید کرد که غلبه بر معضلاتی که افغانستان با آن مواجه است، نیازمند حمایت و درک بیشتر جامعه بین‌المللی است.

وزیر خارجه چین اضافه کرد که افغانستان در حال حاضر در مرحله‌‌ای کلیدی از گذار از هرج‌و‌مرج به سمت نظم است و در عین حال، با چالش‌هایی در بخش انسانی، اقتصادی، مبارزه با تروریزم و مدیریت مواجه است.

وی سپس با اشاره به چالش‌های افغانستان گفت: «غلبه بر این مشکلات نیازمند درک و حمایت بیشتر جامعه بین‌الملل است.»

بر بنیاد اعلامیه وزارت خارجه چین، وانگ یی ابراز امیدواری کرد که گروه طالبان نسبت به تمامی جناح‌ها و گروه‌های قومی در این کشور برای بازسازی صلح‌آمیز، حفاظت از حقوق و منافع مشروع زنان و کودکان، پایبندی به سیاست، همبستگی بیش‌تری از خود نشان دهد و در ساخت کشوری مدرن که منافع مردم این کشور را تأمین کند، سهیم شود.

طالبان پیش‌تر اعلام کرده‌بودند که در دیدار هیأت آنان با هیأت چینی وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان و روابط قوی سیاسی و اقتصادی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌است.

قرار است امروز نیز هیأت‌های دوطرف با حضور امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان با هم دیدار و روی مسایل مختلف گفتگو کنند.

لینک کوتاه

https://www.roushd.news/r239p
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن