افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

وزیر مهاجرین: شش میلیون پناهنده و مهاجر افغان در خارج به سر می برد

وزارت مهاجرین وعودت کنندگان کشور، همرا با دفتر سازمان ملل متحد درافغانستان امروز سه شنبه از روز جهانی “پناهنده” در کابل تجلیل کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد، سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین وعودت کنندگان که سخنرانان اصلی این محفل بود گفت: شش میلیون افغان به گونه پناهنده و مهاجر در خارج ازافغانستان به سرمی برد.

وزیرمهاجرین گفت: ما همراه با اتحادیه اروپا مشترکآ درجهت کاهش مهاجرت و حل چالش های فراروی مهاجرین موجود کارمی کنیم.

عالمی بلخی در رابطه به حل مشکلات مهاجرین افغان درخارج گفت: درایران کارت ۶۰۰ هزار مهاجر تمدید شده است و مذاکرات هم دراین ارتباط با مقامات ایرانی جریان دارد.

وزیرمهاجرین افزود: ۲۴۷ هزارمهاجر درکشورهای اروپایی کارت پناهندگی دریافت کرده و همچنان ۵۸۲ هزارمهاجر دیگر به کشورهای اروپایی تقاضای پناهندگی داده است.

بلخی گفت: به اساس گفته های مقامات اروپایی ازمیان ۵۸۲ هزار تقاضای پناهندگی، دراروپایی ۴۵ درصد آنها پذیرفته نخواهد شد.

وزیرمهاجرین گفت: ما با مقامات اتحادیه اروپا مذاکره داریم تا مشکلات این مهاجرین هم حل گردد.

به گفته او، درسال ۲۰۱۶ یک میلیون مهاجر افغان به کشورعودت کرده اند که ۵۸۰ تن آن مهاجرین دیپورت شده ازکشورهای اروپایی می باشند.

بلخی ازکشورهای مهاجر پذیر خواست که با مهاجرین افغان به طورمساویانه و بدون تبعیض برخورد نماید.

وزیرمهاجرین گفت: هنوزمشکلات درافغانستان موجود است و کشورهای اروپایی باید درسیاست دیپورت خویش تجدید نظرکنند.

بلخی افزود: ما مهاجرین داریم که ازکشورهای اروپایی دیپورت شده و درحمله انتحاری جان خویش از دست داده است.

وزیرمهاجرین گفت: ما بیش از ۱۵۲ هزار فامیل بیجا شده داخلی داریم که اگر به آنها رسیدگی نشود به خارج از کشورمهاجرت خواهند کرد.

عالمی بلخی می گوید که درسال گذشته بیش از ۸۰ هزار خانواده بیجاه شده داخلی را به افغانستان برگشت داده و به آنها رسیدگی کرده است.

وی ازهمکاری کشورهای مهاجر پذیر به خصوص ایران و پاکستان تشکر نمود که در طول چهل سال گذشته میلیون ها مهاجر افغان را پناه داده است.

بلخی درقسمت ازسخنان خود به فواید مهاجریت اشاره کرده گفت: به اساس یک تخمین درسال گذشته ۷ میلیون دالر ازطرف مهاجرین به اقتصاد افغانستان اضافه شد و ازسوی هم بازار کار کشورهای مهاجر پذیر را اشباع ساخته است.

آقای بلخی در قسمت مشکلات وزارت مهاجرین می گوید که وزارت مهاجرین تا هنوز قانون پذیرش پناهندگی را ندارد اگر کسانی که درخواست پناهندگی به افغانستان  را می دهند، ما جواب روشن به آنها نداریم.

درهمین حال داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت گفت: حکومت با همکاری دونرها مکانیزم های نسبتآ جوابگو را ایجاد کرده تا بخشی از مشکلات مهاجرین ما حل گردد.

وی افزود: مشکل مهاجرین و پناهندگان باید ازطریق مذاکره و تفاهم حل شده و راه چاره معقول جهت رفع چالش آنها دریافت نمود.

وی ازکشورهای مهاجرپذیر تشکر کرده گفت: ما خواهان همکاری بیشتر آنان در قسمت حل مهاجرین با افغانستان هستیم.

فرانز میشل میلیبند سفیر اتحادیه اروپا درکابل گفت: ما همکاری خود در قسمت تطبیق پالیسی ها با دولت افغانستان اعلام کرده وخواهان مساعد کردن زمینه  برگشت مهاجرین هستیم.

میلیبند افزود: اتحادیه اروپا متحد به یک افغانستان با صلح و ثبات بوده  و به همین جهت در اول سال جاری کمک صد میلیون دالری را به دولت افغانستان نمود.

سفیراتحادیه اروپا گفت: مهم ترین راه کاهش مهاجریت تامین صلح و ثبات دایمی درافغانستان است که باید در این قسمت تلاش شود.

به اساس معلومات دفتر سازمان ملل متحد ۶۵ میلیون مهاجر درسراسر جهان وجود دارد که از این میان ۳۵ میلیون آن بیجاه شده داخلی می باشد.

محمد رقیب فیاض/ کابل

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن