اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

وضعیت امنیتی بدتر خواهد شد / به توانایی ارتش افغانستان شک داریم


 

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو با نشر گزارشی محرمانه، از بدتر شدن وضعیت افغانستان در سال پیش‌رو خبر داده است.

به گزارش رشد، در این گزارش محرمانه که اخیرن از سوی سازمان ناتو به نشر رسیده آمده است که با نظر داشت عدم توانایی‌های لازم نیروهای امنیتی افغانستان در عملیات‌ها، وضعیت در سال ۲۰۱۶میلادی در افغانستان بدتر خواهد شد.

در این گزارش با اشاره به افزایش تلفات در صفوف ارتش و پولیس ملی افغانستان آمده است که آمار تلفات نیروهای امنیتی در سال ۲۰۱۵ نسبت به یک سال پیشتر آن، افزایش چهل و هشت درصدی داشته است.

چند روز پیش وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) هم اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی افغانستان، هنوز هم قادر نیستند به تنهایی عملیات‌ها را رهبری کنند.

پیترکوک، سخنگوی پنتاگون گفته بود که نظامیان امریکایی باید در عملیات‌ها مشارکت و فعالیت بیشتری داشته باشند.

او افزوده که نیروهای امنیتی افغانستان در مسیر پُر خطر قرار می‌روند و این نیروها در سطح رهبری عملیات‌ها قرار دارند.

کوک تاکید کرده بود که عملکرد نظامیان افغانستان در حال بهتر شدن است؛ اما آنان در جایگاهی نیستند که بتوانند به تنهایی عملیات‌ها را در میدان‌های جنگ رهبری کنند.

سخنگوی پنتاگون همچنان هشدار داد که دیگر روزهای وقفه زمستانی، حملات طالبان پایان می‌یابد؛ اما این گروه به صورت پیگیر به حملات شان ادامه داده اند.

عملکرد رهبری نیروهای امنیتی افغانستان و سربازان در این کشور پیوسته با انتقادهایی از سوی مقام‌های پنتاگون و مسوولان حمایت قاطع در افغانستان رو به رو بوده است.

هرازگاهی از بی انگیزه بودن مقام‌های نظامی افغانستان سخن به میان می‌آید و در برخی موارد نیز ناهماهنگی میان نهادهای امنیتی کشور، بر سر زبان‌ها می‌افتد.

با این حال اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا گفته است که راهبرد کشورش در افغانستان خوب است.

او با اشاره به کشته شدن یک نظامی ویژه این کشور و زخمی شدن دو تن دیگر در هلمند گفته است وی در مورد راهبرد و برنامه‌های کشورش در افغانستان خوشبین است.

پنتاگون گفته است وزیر دفاع امریکا مطمین است که برنامه‌های کنونی، این کشور در حل وضعیت کنونی افغانستان کار ساز خواهد بود.

هلمند، کندز، ننگرهار، میدان‌وردگ و غزنی از ولایاتی استند که به گونه‌ی جدی در برخی از ولسوالی‌های آنان جنگ جریان دارد.

طالبان در تلاش تصرف ساحاتی از این ولایات هستند و نیروهای امنیتی اما اعلام کرده اند که فصل تازه‌یی از عملیات‌ها را آغاز کرده اند.

صبح امروز نیروهای امنیتی کشور موفق شدند تا ولسوالی درقد ولایت تخار را از طالبان پس بگیرند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن