افغانستانبرگزیده های سایت

وقت کشی و ضیاع وقت یعنی چالش در روند اصلاحات

موسسه دیده‌بان انتخابات افغانستان(ایوا)، امروز چهار شنبه طی یک نشست خبری در کابل گفت که عملی نشدن اصلاحات انتخاباتی، وضعیت مبهم فرمان تقنینی رییس‌جمهور و تاخیر غیر موجه در این راستا، باور مردم و نهادهای مدنی را نسبت به انتخابات پارلمان و شورای ولسوالی‌ها در سال ۱۳۹۵، از بین برده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، این موسسه می گوید که فرمان تقنینی رییس‌جمهور به مجلس نمایندگان فرستاده شده و قرار است تا دو هفته آینده شامل آجندای کاری نمایندگان مجلس شود.

این نهاد از مجلس نمایندگان و سناء خواسته است که فرمان تقنینی کنونی رییس‌جمهور مبنی بر اصلاحات انتخاباتی را با مقایسه به فرمان قبلی، بررسی نمایند که یک انتخابات شفاف را در آینده تضمین کند.

از سویی هم این نهاد از کمیته گزینش خواسته است که بی‌طرفی، استقلالیت و مسلکی بودن را در گزینش کمیشنران توجه لازم به خرج دهد.

در همین‌حال، دیده‌بان انتخابات افغانستان گفته است که حکومت برای تقویه مشارکت مردم به‌خصوص مشارکت زنان در انتخابات هیچ‌نوع برنامه‌ی موثر ندارد و گام‌های عملی هم در این راستا برنداشته است.

جان‌داد سپین‌غر رییس دیده‌بان انتخابات افغانستان در نشست خبری که امروز در کابل برگزار شده بود، گفت بر اساس تحقیقات این نهاد که پیرامون تقویت مشارکت سیاسی زنان انجام داده است، رای‌دهندگان و کاندیداهای زن در انتخابات‌های گذشته، با چالش‌های جدی رو‌به‌رو بوده‌اند.

بر اساس گفته‌ی آقای سپین‌غر، این تحقیقات در پنج زون کشور طی مصاحبه با بیش از ۳۰۰ زن، انجام شده است.

وی اضافه کرد،  وقت کشی و ضیاع وقت یعنی چالش در روند اصلاحات است، هرچه زود تر باید اصلاحات به وجود بیاید.

این نهاد هشدار داده است که اگر حکومت در برابر این چالش اقدام نکند، در پروسه‌های بعدی انتخابات روی مشارکت مردم تاثیر منفی می‌گذارد.

این درحال است که حکومت وحدت ملی برای تقویه مشارکت مردم به ویژه مشارکت زنان در انتخابات آینده هیچ نوع پلان موثر و هدفمند روی دست ندارد.

سید حجاز احسانی / کابل

 

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن