اجتماعیبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

ویروس کرونا و ترسی که به جان همه افتاده است

شیوع ویروس خطرناکی به نام «کرونا» این روزها به یک ترس کشنده برای تمام مردم در کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است. منشأ این ویروس مرگبار چین بود اما به سرعت در ۲۷ کشور و منطقه دیگر گسترش یافت و زنگ خطر را برای مسئولین و سازمان های صحی در این کشورها و کشورهای دیگر به صدا درآورد. در چنین وضعیتی دانستن مطالب بیشتر در مورد این ویروس می تواند به پیشگیری از ابتلا به آن کمک کند؛

ویروس کرونا چقدر خطرناک است؟

ویروس کرونا سبب سرماخوردگی معمولی و برخی بیماری های خطرناک تر از جمله سندروم حاد تنفسی(سارس) و سندروم تنفسی خاورمیانه ای(مرس) می گردد. تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس از علائم عمده کرونا می باشد.

بسیاری از کسانیکه به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند قبلا از شرایط صحی نامساعد رنج می بردند یا افراد مسن با سیستم ایمنی ضعیف بودند. آمار در چین نشان می دهد در حدود ۲ درصد از مبتلایان به ویروس جدید کرونا جان خود را از دست داده اند. این آمار تاکید می کند کرونا از سرماخوردگی فصلی مرگبار تر اما از سارس کم خطرتر است. سارس درحدود ده درصد از مبتلایان را می کشد و بیماری مرس در سال ۲۰۱۲ در حدود ۳۵ درصد از افراد مبتلا را کشت.

ویروس کرونا چه طور منتقل می شود و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟

وقتی فرد مبتلا به ویروس کرونا سرفه می کند، عطسه می زند یا باز دم خود را بیرون می دهد، ویروس در فضا پخش می شود. دستگیره های در یا هرچیز دیگر شبیه به این که بیمار به آن دست بزند و در ادامه فرد دیگری آن را لمس کند نیز سبب انتقال ویروس کرونا می شود. به گفته متخصصان رشته پزشکی ویروس کرونا آسان تر از ویروس سارس منتقل می شود. دوره نهفتگی کرونا در حدود ۱۴ روز می باشد و فرد مبتلا قبل از بروز نشانه های بیماری می تواند ویروس را به دیگران منتقل نماید.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند افراد مرتب دست های خود را بشویند، هنگام عطسه زدن دهان و بینی خود را بپوشانند و از تماس با افراد بیمار به شدت خودداری نمایند.

آیا زدن ماسک به بینی و دهان موثر است؟

متخصصان پزشکی می گویند بهتر است افرادی که نشانه های کرونا دارند دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانند اما ویروس کرونا قادر است از طریق رطوبت بازدم هم منتقل شود بنابراین نمی توان گفت ماسک پوشیدن خطر عدم ابتلای شما به کرونا را تضمین می کند. برای افرادی که نشانه های ابتلا به کرونا را ندارند نیازی به ماسک نیست. مرکز کنترل بیماری ها در امریکا می گوید افراد عادی نیازی به پوشیدن ماسک ندارند.

درمانی برای کرونا وجود دارد؟

هیچ واکسنی برای کرونا ساخته نشده است. دانشمندان چینی قادر بوده اند دنباله های ژنتیکی ویروس کرونا را تشخیص بدهند. دانشمندان استرالیایی یک نمونه آزمایشگاهی ویروی کرونا را تولید کرده اند که این خود می تواند گامی به جلو برای ساخت واکسن ضد کرونا باشد. انتظار می رود داروسازان سراسر جهان واکسن های آزمایشی روی انسان را سه ماه بعد شروع کنند.

ویروس کرونا کجا پخش شده است؟

یک آمار منتشر شده از سوی خبرگزاری رویتر که براساس اظهار نظر مقامات صحی تهیه شده نشان می دهد در حدود ۹۹ درصد از ۲۰ هزار مورد در چین و ۲۳۰ مورد در ۲۷ کشور و منطقه دیگر مشاهده شده ادست. حدقل ۴۹۰ نفر درچین مرده اند که بیشترشان در  اطراف شهر ووهان بوده اند. ویروس اواخر سال گذشته از شهر ووهان برای اولین بار ظاهر شد. دو فرد که به شهر ووهان چین سفر کرده بودند در کشورهای هنگ کنگ و فیلیپین جان خود را  از دست دادند.

در سنگاپور تا تاریخ ۵ فبریه در حدود ۴ مورد و در تایلند ۲۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است.

ویروس تازه کرونا به ۴۸ روز زمان نیاز دارد تا نزدیک به ۱ هزار نفر را آلوده نماید در حالیکه بیماری سارس برای آلوده کردن ۱ هزار نفر به ۱۳۰ روز زمان نیاز دارد. زمان لازم برای بیماری مرس جهت آلوده کردن هزار نفر در حدود ۲ و  نیم سال می باشد.

مقامات کشورها تاکنون چه اقداماتی انجام داده اند؟

مقامات چینی ولایت مرکزی هوبی که نزدیک به ۶۰ میلیون جمعیت دارد و همچنین شهر ووهان مرکز این ولایت را قرنطینه کرده اند. تمام پروازها به چین لغو شده است. ایالات متحده و استرالیا ورود تمام کسانیکه به تازگی به چین سفر کرده اند را به کشورهایشان ممنوع اعلام کرده اند. بسیاری از کشورهای دیگر نیز اتباع خود را از چین خارج کرده قرنطینه کرده اند. سازمان بهداشت جهانی سفر به چین یا تجارت با این کشور را توصیه نکرده است.

 ویروس از کجا آمد؟

گفته می شود ویروس کرونا برای اولین بار از یک سوپرمارکت مواد غذایی در شهر ووهان که به طور غیرقانونی گوشت حیوانات وحشی می فروخت منتشر شده است. متخصصان می گویند احتمالا این ویروس ابتدا در خفاش ها تولید شده و سپس از طریق دیگر گونه ها به انسان ها سرایت کرده است.

 

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن