اجتماعیاخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

پارلمان خانه ملت نه بلکه محل تجمع دکانداران و کمیشن کاران است

 

نتایج نظرسنجی تازه‌ای که از سوی شبکه فوکس (FOCUS) در افغانستان اجرا شده، نشان می‌دهد که بیش از ۵۲ درصد کسانی که قبلا در انتخابات اشتراک کرده بودند، نمی‌خواهند بار دیگر در انتخابات شرکت کنند.

به گزارش رش؛ به نقل از بی بی سی؛ نجیب الله آزاد، رئیس شبکه فوکس در مراسم اعلام نتایج این نظرسنجی سه شنبه ۲۳ حمل در کابل گفت که این نظرخواهی از ۱۰ هزار و ۵۱۲ نفر در ۳۴ ولایت افغانستان صورت گرفته است.

بیش از ۸۰ درصد اشتراک کنندگان این نظرسنجی را مردان و حدود ۱۱ درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین، بیش از سی درصد اشتراک کنندگان نظرسنجی باسواد هستند.

مقامات شبکه فوکس این نظرسنجی را سرتاسری خوانده و می‌گویند که این نظرسنجی تنها در ۴۱ ولسوالی ناامن افغانستان انجام نشده است.

آقای آزاد می‌گوید نتایج نظرسنجی آنها نشان می‌دهد که به دنبال دلسردی مردم از انتخابات ریاست جمهوری گذشته، بیش از ۵۲ درصد اشتراک‌کنندگان که همه کسانی بودند که قبلا در انتخابات رای داده بودند، گفته اند که در انتخابات پارلمانی پیش‌رو شرکت نخواهند کرد.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال ۲۰۱۴ افغانستان با ادعای تقلب‌های گسترده همراه بود. در پایان این انتخابات دو نامزد پیشتاز در تفاهم با یک‌دیگر و براساس یک توافق‌نامه سیاسی حکومت وحدت ملی را تشکیل دادند.

رئیس شبکه فوکس می‌گوید: افزون بر نگرانی‌های مردم از نحوه برگزاری انتخابات، عملکرد نمایندگان فعلی پارلمان بر اراده آن‌ها در شرکت نکردن در انتخابات نیز نقش داشته است.

نظرسنجی فوکس نشان می‌دهد که حدود سی درصد مصاحبه شوندگان، مجلس نمایندگان را “خانه ملت” نه، بلکه محل تجمع “دکانداران و کمیشن‌کاران” خوانده اند.

بیش از ۱۵ درصد اشتراک کنندگان در این نظرسنجی به این باور اند که اکثریت نمایندگان مجلس در فساد دست دارند.

بی‌خبری نمایندگان از وضعیت موکلین شان، بی‌سواد بودن شماری از نمایندگان مجلس، دستاورد نداشتن پارلمان در ده سال گذشته، ناامنی، احتمال راه‌یابی زورمندان به مجلس و خدمت کردن نمایندگان تنها به اهالی منطقه شان، از دلایل دیگری بوده که اشتراک کنندگان برای شرکت نکردن در انتخابات به آن اشاره کرده‌اند.

از شکایات دیگر مردم عدم دسترسی به نمایندگان شان بوده است.

در نظرسنجی فوکس آمده که ۴۱ درصد مردم گفته‌اند که نمی‌توانند نمایندگان شان را در کابل پیدا کنند و بیش از ۱۲ درصد از رفتار نادرست نگهبانان نمایندگان با موکلین‌شان انتقاد کرده اند. بیش از ۲۶ درصد مردم همچنین از سفر کم نمایندگان به ولایات شان شکایت کرده‌اند و گفته‌اند که در این سفرهای محدود هیچ سفری به ولسوالی‌ها نیز انجام نمی‌شود.

در نتیجه این نظرسنجی تنها نزدیک به ۳۴ درصد مصاحبه شوندگان از کارکرد نمایندگان شان راضی بودند.

ظاهر قدیر، معاون مجلس نمایندگان در واکنش به این نظرسنجی به بی‌بی‌سی گفت که دلایل نارضایتی مردم از نمایندگان بیشتر وابسته به عملکرد ضعیف حکومت است.

او دست داشتن اعضای مجلس در فساد اداری را رد نمی‌کند، اما می‌گوید فساد در پارلمان به اندازه فساد در حکومت نیست.

به تازه‌گی نظرسنجی نهاد “دموکراسی بین‌الملل” نیز منتشر شد. این نظرسنجی برخلاف نظرسنجی فوکس، از موکلین نه، بلکه از نمایندگان مجلس انجام شده بود. این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۹۲ درصد نمایندگان شورای ملی افغانستان به این باورند که پیش از برگزاری هر انتخاباتی، باید اصلاحات انتخاباتی در این کشور اعمال شود.

همچنین اکثریت مطلق نمایندگان پارلمان در این نظرسنجی بر این باورند که وضعیت امنیتی در ولایات‌شان نسبت به سال گذشته به شدت خراب شده و آنها به خصوص از حضور گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش نگران اند.

در این نظرسنجی ناامنی از دلایل عمده مانع سفر نمایندگان به ولایات‌شان عنوان شده است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن